Školská zrelosť zahŕňa pripravenosť dieťaťa na začiatok školy a hodnotí emocionálnu stabilitu, kognitívne schopnosti (ako pozornosť a pamäť) a sociálne zručnosti (ako interakcia s rovesníkmi a dodržiavanie pravidiel). Dieťa by malo byť schopné regulovať svoje emócie, spracovávať nové informácie a byť samostatné a disciplinované. Hodnotenie týchto aspektov pomáha určovať, kedy je dieťa pripravené na školské vzdelávanie.
Pre koho je otestovanie školskej zrelosti vhodný?
- Predškolákov – Deti od 5-7 rokov , v prípravnom ročníku materskej školy ,alebo ktoré sa pripravujú na začiatok základnej školy, aby sa zistilo, či sú pripravené na školské požiadavky.
- Rodičov – Tí, ktorí chcú získať objektívne hodnotenie pripravenosti svojho dieťaťa na školu a posúdiť jeho silné a slabé stránky.
Čo sa očakáva od budúceho prváka?
Od dieťaťa sa očakáva, že bude vyzreté v oblasti somatického, psychického, emocionálneho a sociálneho vývinu a pripravené zvládať školské požiadavky.
Dieťa by malo byť schopné:
- Osvojovať si a pamätať primerané množstvo nových vedomostí a zručností.
- Regulovať svoju pohyblivosť a impulzívnosť.
- Zamerať svoju pozornosť na určitú činnosť na požadovaný čas bez neustáleho odbiehania.
- Zvládnuť odlúčenie od rodičov.
- Adaptovať sa na skupinu a efektívne spolupracovať s ostatnými.
- Prispôsobiť sa pokynom od cudzích dospelých.
Ak dieťa trpí zdravotnými, telesnými alebo zmyslovými deficitmi, oneskorením psychického vývinu alebo nerovnomerným vývinom, tieto problémy môžu výrazne sťažovať proces učenia a získavania nových vedomostí a zručností.
Čo by mal budúci prvák ovládať?
Jazyk, reč a poznanie:
- Hovoriť gramaticky správne (skloňovanie, časovanie, používanie rôznych časov) a používať rôzne slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená).
- Sformulovať otázku a odpovedať na ňu.
- Uprednostňovať verbálnu komunikáciu na dosiahnutie cieľa.
- Informovať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach.
- Vysvetliť význam niektorých slov a rozpoznať ich charakteristické vlastnosti.
- Rozprávať krátku rozprávku s udržaním dejovej línie a zoradiť obrázky podľa deja.
- Naspamäť sa naučiť básničku, pesničku alebo riekanku.
- Uviesť svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov a adresu.
- Tvorba nadradených pojmov (napr. ovocie) a protikladov (napr. malý – veľký).
- Pochopiť a vykonať inštrukcie.
Sluchové vnímanie:
- Rozpoznať, či sa slová rýmujú.
- Rozlíšiť, či sú dvojice slov rovnaké alebo nie.
- Určiť začiatočnú a poslednú hlásku slova.
- Rozložiť jednoslabičné slová na hlásky (napr. LES → L-E-S).
- Zopakovať vetu s piatimi slovami alebo zapamätať si štyri nesúvisiace slová.
Zrakové vnímanie:
- Odlíšiť obrázok s rozdielom v detaile a polohe v rade obrázkov.
- Nájsť zhodné obrázky a doplniť chýbajúcu časť obrázka.
- Poskladať obrázok z častí a zapamätať si aspoň 3 z 6 obrázkov.
Matematické predstavy:
- Rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov.
- Určiť množstvo o jedno viac alebo menej.
- Triediť prvky podľa farby, veľkosti a tvaru.
- Zoradiť prvky podľa veľkosti a rozlišovať pojmy ako malý-stredný-veľký.
- Poznať a pomenovať základné geometrické tvary (kruh, trojuholník, štvorec, obdĺžnik).
Hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika:
- Udržať rovnováhu, poskakovať na jednej nohe, chytať a hádzať loptu.
- Uvoľniť ruku pri kreslení a správne držať ceruzku.
- Nakresliť rôzne tvary (postava, vlnovka, šikmá čiara) a prekresliť geometrické tvary podľa predlohy.
Sociálne zručnosti:
- Spolupracovať, adekvátne komunikovať a dodržiavať pravidlá.
- Reagovať na pokyny autority, byť trpezlivý a rozlišovať medzi hrou a úlohami.
Hodnotiť následky svojho správania a ovládať základné sebaobslužné zručnosti (obliekanie, stolovanie, hygiena).