...

 
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

Školská Zrelosť

Školská zrelosť zahŕňa pripravenosť dieťaťa na začiatok školy a hodnotí emocionálnu stabilitu, kognitívne schopnosti (ako pozornosť a pamäť) a sociálne zručnosti (ako interakcia s rovesníkmi a dodržiavanie pravidiel). Dieťa by malo byť schopné regulovať svoje emócie, spracovávať nové informácie a byť samostatné a disciplinované. Hodnotenie týchto aspektov pomáha určovať, kedy je dieťa pripravené na školské vzdelávanie.

Pre koho je otestovanie školskej zrelosti vhodný?

  • Predškolákov – Deti od 5-7 rokov , v prípravnom ročníku materskej školy ,alebo ktoré sa pripravujú na začiatok základnej školy, aby sa zistilo, či sú pripravené na školské požiadavky.
  • Rodičov – Tí, ktorí chcú získať objektívne hodnotenie pripravenosti svojho dieťaťa na školu a posúdiť jeho silné a slabé stránky.

 

Čo sa očakáva od budúceho prváka?

Od dieťaťa sa očakáva, že bude vyzreté v oblasti somatického, psychického, emocionálneho a sociálneho vývinu a pripravené zvládať školské požiadavky.

Dieťa by malo byť schopné:

  • Osvojovať si a pamätať primerané množstvo nových vedomostí a zručností.
  • Regulovať svoju pohyblivosť a impulzívnosť.
  • Zamerať svoju pozornosť na určitú činnosť na požadovaný čas bez neustáleho odbiehania.
  • Zvládnuť odlúčenie od rodičov.
  • Adaptovať sa na skupinu a efektívne spolupracovať s ostatnými.
  • Prispôsobiť sa pokynom od cudzích dospelých.

Ak dieťa trpí zdravotnými, telesnými alebo zmyslovými deficitmi, oneskorením psychického vývinu alebo nerovnomerným vývinom, tieto problémy môžu výrazne sťažovať proces učenia a získavania nových vedomostí a zručností.

 

Čo by mal budúci prvák ovládať?

Jazyk, reč a poznanie:

  • Hovoriť gramaticky správne (skloňovanie, časovanie, používanie rôznych časov) a používať rôzne slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená).
  • Sformulovať otázku a odpovedať na ňu.
  • Uprednostňovať verbálnu komunikáciu na dosiahnutie cieľa.
  • Informovať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach.
  • Vysvetliť význam niektorých slov a rozpoznať ich charakteristické vlastnosti.
  • Rozprávať krátku rozprávku s udržaním dejovej línie a zoradiť obrázky podľa deja.
  • Naspamäť sa naučiť básničku, pesničku alebo riekanku.
  • Uviesť svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov a adresu.
  • Tvorba nadradených pojmov (napr. ovocie) a protikladov (napr. malý – veľký).
  • Pochopiť a vykonať inštrukcie.

Sluchové vnímanie:

  • Rozpoznať, či sa slová rýmujú.
  • Rozlíšiť, či sú dvojice slov rovnaké alebo nie.
  • Určiť začiatočnú a poslednú hlásku slova.
  • Rozložiť jednoslabičné slová na hlásky (napr. LES → L-E-S).
  • Zopakovať vetu s piatimi slovami alebo zapamätať si štyri nesúvisiace slová.

Zrakové vnímanie:

  • Odlíšiť obrázok s rozdielom v detaile a polohe v rade obrázkov.
  • Nájsť zhodné obrázky a doplniť chýbajúcu časť obrázka.
  • Poskladať obrázok z častí a zapamätať si aspoň 3 z 6 obrázkov.

Matematické predstavy:

  • Rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov.
  • Určiť množstvo o jedno viac alebo menej.
  • Triediť prvky podľa farby, veľkosti a tvaru.
  • Zoradiť prvky podľa veľkosti a rozlišovať pojmy ako malý-stredný-veľký.
  • Poznať a pomenovať základné geometrické tvary (kruh, trojuholník, štvorec, obdĺžnik).

Hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika:

  • Udržať rovnováhu, poskakovať na jednej nohe, chytať a hádzať loptu.
  • Uvoľniť ruku pri kreslení a správne držať ceruzku.
  • Nakresliť rôzne tvary (postava, vlnovka, šikmá čiara) a prekresliť geometrické tvary podľa predlohy.

Sociálne zručnosti:

  • Spolupracovať, adekvátne komunikovať a dodržiavať pravidlá.
  • Reagovať na pokyny autority, byť trpezlivý a rozlišovať medzi hrou a úlohami.

Hodnotiť následky svojho správania a ovládať základné sebaobslužné zručnosti (obliekanie, stolovanie, hygiena).