...

 
PORTFOLIO

Our Effective Therapies

Override the digital divide with additional clickthroughs.
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

EEG neurobiofeedback, je moderná metóda, ktorá pomáha ľuďom zlepšiť fungovanie ich mozgu. Funguje na princípe monitorovania elektrickej aktivity mozgu pomocou špeciálnych senzorov, ktoré sú pripojené na hlavu. Tieto senzory zaznamenávajú mozgové vlny, ktoré potom špeciálny prístroj spracováva a zobrazuje na obrazovke. Cieľom EEG biofeedbacku je naučiť sa, ako vedome ovplyvňovať tieto mozgové vlny, aby sme zlepšili sústredenie, zvládanie stresu, alebo dokonca zmiernili príznaky niektorých porúch, ako je napríklad ADHD. Ide o prirodzený tréning mozgu, ktorý je úplne neinvazívny a môže priniesť pozitívne zmeny v každodennom živote.

 

Ako prebieha tréning s EEG neurobiofeedback?

Tréning s EEG neurobiofeedbackom prebieha v niekoľkých jednoduchých krokoch:

  1. Pripojenie senzorov: Na hlavu klienta sa pripevnia malé senzory (elektrody), ktoré zaznamenávajú elektrickú aktivitu mozgu. Tieto senzory sú umiestnené na rôznych miestach podľa toho, ktoré oblasti mozgu sú sledované.
  2. Meranie mozgových vĺn: Senzory zaznamenávajú mozgové vlny v reálnom čase a odosielajú tieto informácie do počítača. Na obrazovke sa zobrazujú údaje, ktoré ukazujú, ako mozog práve pracuje.
  3. Vizualizácia a spätná väzba: Klient vidí na obrazovke grafiku alebo animácie, ktoré sa menia v závislosti od jeho mozgových vĺn. Napríklad môže vidieť, ako sa postavička na obrazovke pohybuje alebo ako sa menia farby a zvuky. Toto je forma spätnej väzby, ktorá mozgu ukazuje, ako funguje.
  4. Tréning a zlepšovanie: Klient sa učí, ako ovplyvňovať tieto mozgové vlny, aby dosiahol požadovaný stav, ako napríklad zvýšenie koncentrácie alebo zníženie stresu. Počas tréningu sa mozog postupne učí udržať požadované vlnové vzory, čo vedie k zlepšeniu v každodennom živote.
  5. Opakovanie a pokrok: Tréning prebieha v sérií sedení, zvyčajne raz alebo dvakrát týždenne. Postupom času sa zlepšujú schopnosti klienta ovládať svoje mozgové vlny, čo prináša dlhodobé pozitívne výsledky.

 

Ako dlho prebieha tréning s EEG neurobiofeedback?

Tréning s EEG neurofeedbackom je individuálny proces, ktorý sa líši v závislosti od potrieb a cieľov každého klienta. Zvyčajne sa však skladá z niekoľkých desiatok sedení.

Typický tréningový program zahŕňa:

  1. Počet sedení: Tréning obvykle trvá 20 až 40 sedení, pričom každé sedenie trvá približne 30 až 60 minút. Pre dosiahnutie výrazných a dlhodobých výsledkov sa odporúča absolvovať celú sériu sedení.
  2. Frekvencia sedení: Sedenia sa zvyčajne konajú jeden až dvakrát týždenne. V niektorých prípadoch, najmä ak sú potrebné rýchlejšie výsledky, môžu byť sedenia častejšie, napríklad trikrát týždenne.
  3. Dĺžka celého programu: Celková dĺžka programu sa môže pohybovať od niekoľkých mesiacov až po pol roka alebo dlhšie, v závislosti od toho, ako často sa sedenia konajú a aké sú ciele tréningu.

Po ukončení základného programu môže byť odporučené absolvovať udržiavacie sedenia raz za čas, aby sa udržali dosiahnuté výsledky. Je dôležité si uvedomiť, že tréning s EEG neurofeedbackom je proces, ktorý si vyžaduje čas a trpezlivosť, ale pri správnom prístupe môže viesť k výrazným zlepšeniam v kognitívnych a emocionálnych schopnostiach.

 

Pre aký typ problémov je EEG neurobiofeedback vhodný?

  • Poruchy pozornosti a hyperaktivita (ADHD): EEG neurofeedback je často používaný ako doplnková terapia pri liečbe ADHD, pretože pomáha zlepšiť pozornosť, koncentráciu a sebakontrolu.
  • Úzkosť a stres: Metóda je efektívna pri zvládaní úzkostných stavov a stresu, pretože umožňuje jednotlivcom naučiť sa regulovať mozgové vlny spojené s týmito stavmi.
  • Depresia: EEG neurofeedback môže byť užitočný pre niektorých ľudí s depresiou, najmä keď tradičné metódy liečby nie sú dostatočne účinné. Pomáha stabilizovať náladu a zlepšovať celkovú emocionálnu rovnováhu.
  • Poruchy spánku: Ľudia s nespavosťou alebo inými poruchami spánku môžu využívať neurofeedback na zlepšenie kvality spánku a ľahšie zaspávanie.
  • Migrény a chronická bolesť: EEG neurofeedback môže zmierniť frekvenciu a intenzitu migrén a iných typov chronickej bolesti tým, že učí mozog regulovať reakcie na bolesť.
  • Epilepsia: Hoci to nie je náhrada za lieky, neurofeedback môže u niektorých pacientov s epilepsiou pomôcť znížiť počet a závažnosť záchvatov.
  • Posttraumatická stresová porucha (PTSD): Pre ľudí trpiacich PTSD môže byť EEG neurofeedback nápomocný pri znižovaní úzkosti, flashbackov a ďalších príznakov spojených s touto poruchou.
  • Autizmus: Neurofeedback sa používa aj ako podporná terapia pre ľudí s poruchami autistického spektra (ASD), kde môže pomôcť zlepšiť sociálne správanie a znížiť problémy so zmyslovým spracovaním.
  • Kognitívne poruchy: Tento prístup sa využíva aj pri zlepšovaní kognitívnych schopností, ako je pamäť, učenie a mentálna flexibilita, a to u detí aj dospelých.

 

Pre koho je EEG neurobiofeedback vhodný ?

  1. Deti a dospievajúcich:
  • S ADHD: Deti a tínedžeri s poruchou pozornosti a hyperaktivitou môžu profitovať z neurofeedbacku, pretože pomáha zlepšiť koncentráciu, školské výsledky a znižuje impulzívne správanie.
  • S poruchami učenia: Deti s dyslexiou alebo inými poruchami učenia môžu využívať neurofeedback na zlepšenie kognitívnych funkcií a učenia.
  1. Dospelí:
  • S úzkosťou a stresom: Dospelí, ktorí čelia vysokým úrovniam stresu alebo trpia úzkostnými poruchami, môžu pomocou neurofeedbacku získať lepšiu kontrolu nad svojimi emocionálnymi reakciami.
  • S depresiou: Pre dospelých s depresiou môže neurofeedback poskytnúť alternatívny spôsob regulácie nálady a emocionálneho stavu.
  • S poruchami spánku: Dospelí trpiaci nespavosťou alebo inými problémami so spánkom môžu využívať neurofeedback na zlepšenie kvality spánku.
  1. Seniori:
  • S kognitívnym poklesom: Starší dospelí, ktorí zažívajú pokles kognitívnych funkcií, môžu pomocou neurofeedbacku podporiť pamäť a mentálnu ostrosť.
  • S neurodegeneratívnymi ochoreniami: Môže byť užitočný ako podporná terapia pre seniorov s Alzheimerovou chorobou alebo Parkinsonovou chorobou, aj keď nejde o liečbu samotnej choroby.
  1. Športovci a profesionáli:
  • Na zlepšenie výkonu: Športovci, hudobníci alebo iní profesionáli, ktorí potrebujú vysokú úroveň sústredenia a kontroly nad svojím výkonom, môžu využívať neurofeedback na dosiahnutie špičkovej kondície a zvýšenie koncentrácie.
  1. Ľudia s neurologickými alebo psychiatrickými poruchami:
  • S epilepsiou: U niektorých pacientov s epilepsiou môže neurofeedback pomôcť znížiť frekvenciu záchvatov.
  • S PTSD: Ľudia, ktorí prežili traumy a trpia posttraumatickou stresovou poruchou, môžu využívať neurofeedback na zníženie príznakov a zlepšenie kvality života.

 

Pre koho EEG neurofeedback nie je vhodný?

  1. Ľudia s určitou neurologickou alebo psychickou diagnózou:
  • Závažné psychotické poruchy: Ľudia s aktívnou schizofréniou alebo inými psychotickými poruchami môžu na neurofeedback reagovať nepredvídateľne, a preto je potrebná opatrnosť.
  • Neurodegeneratívne ochorenia v pokročilom štádiu: U pacientov s pokročilou Alzheimerovou chorobou alebo inými závažnými neurodegeneratívnymi stavmi môže byť účinnosť neurofeedbacku obmedzená.
  1. Osoby s kardiostimulátormi alebo inými implantovanými medicínskymi zariadeniami:
  • Niektoré elektroencefalografické zariadenia môžu interferovať s elektronickými medicínskymi zariadeniami, ako sú kardiostimulátory. Pre ľudí s týmito zariadeniami je potrebné konzultovať bezpečnosť neurofeedbacku so svojím lekárom.
  1. Ľudia s epilepsiou s častými záchvatmi:
  • Aj keď neurofeedback môže byť nápomocný pre niektorých pacientov s epilepsiou, pre ľudí s veľmi častými alebo ťažko kontrolovateľnými záchvatmi môže byť potrebné zvážiť iné prístupy a vyhnúť sa tejto terapii, ak by mohlo dôjsť k spusteniu záchvatov.
  1. Deti, ktoré majú ťažkosti so sedením a sústredením sa na úlohy:
  • Ak má dieťa extrémne ťažkosti so sedením pokojne počas sedenia (napr. kvôli ťažkej hyperaktivite), môže byť neurofeedback náročný na realizáciu. V takých prípadoch môže byť potrebné najskôr stabilizovať správanie pomocou iných metód.
  1. Tehotné ženy:
  • Aj keď neexistujú jednoznačné dôkazy o škodlivosti neurofeedbacku počas tehotenstva, je to oblasť, kde sa zvyčajne odporúča opatrnosť a konzultácia s lekárom pred začatím terapie.

Bilaterálna integrácia je schopnosť oboch strán tela spolupracovať pri vykonávaní rôznych úloh. Je to základná zručnosť, ktorá nám umožňuje vykonávať každodenné aktivity, ako napríklad chôdzu, písanie alebo športovanie. Ide o koordináciu medzi ľavou a pravou stranou tela, ako aj medzi rôznymi zmyslovými systémami, čo je nevyhnutné pre správny vývoj motorických schopností. Bilaterálna integrácia je dôležitá nielen pre fyzické aktivity, ale aj pre rozvoj kognitívnych funkcií a uľahčuje učenie a koncentráciu. Tréningy zamerané na bilaterálnu integráciu môžu pomôcť zlepšiť túto spoluprácu, čo vedie k lepšiemu výkonu v každodenných činnostiach a pri učení.

 

Ako prebieha tréning bilaterálnej integrácie?

Tréning bilaterálnej integrácie prebieha prostredníctvom série cvičení, ktoré sú navrhnuté tak, aby zlepšovali spoluprácu medzi ľavou a pravou stranou tela. Tieto cvičenia sú zamerané na koordináciu pohybov rúk, nôh a celého tela, pričom sa často vykonávajú rytmicky alebo v opakovaných vzoroch. Cieľom je stimulovať mozog a zlepšiť schopnosť oboch strán tela pracovať synchronizovane.

Tréning môže zahŕňať jednoduché aktivity, ako je napríklad prekríženie rúk a nôh, pohyby do rytmu alebo zložitejšie sekvencie pohybov, ktoré vyžadujú sústredenie a koordináciu. Cvičenia sa často začínajú jednoduchšími úlohami a postupne prechádzajú k zložitejším, čo umožňuje postupný rozvoj bilaterálnej koordinácie.

Tréningy sa môžu prispôsobiť potrebám jednotlivca, pričom ich môžu vykonávať deti aj dospelí. Cieľom je postupné zlepšovanie motorických schopností, ktoré majú pozitívny vplyv na každodenné aktivity, učenie a celkové fungovanie tela.

 

Ako dlho prebieha bilaterálnej integrácie?

Tréning bilaterálnej integrácie zvyčajne prebieha počas niekoľkých mesiacov, pričom optimálna dĺžka závisí od individuálnych potrieb a pokroku jednotlivca. Cvičenia sa vykonávajú pravidelne, často denne alebo niekoľkokrát týždenne, pričom každé cvičenie trvá približne 10 až 15 minút.

Odporúča sa, aby tréning prebiehal aspoň 12 týždňov, čo je dostatočný čas na to, aby sa dosiahli významné zlepšenia v koordinácii a motorických schopnostiach. V niektorých prípadoch môže byť potrebné pokračovať v cvičeniach dlhšie, najmä ak sú ciele náročnejšie alebo ak je pokrok pomalší. Dôležité je pravidelné cvičenie a postupné zvyšovanie náročnosti úloh, aby sa dosiahli najlepšie výsledky.

 

Pre koho je tréning bilaterálnej integrácie vhodný?

  1. Deti – Zvlášť užitočný pre deti s oneskoreným motorickým vývojom, problémami s koordináciou, ťažkosťami v škole alebo s učením. Pomáha im zlepšiť koordináciu, koncentráciu a celkový rozvoj.
  2. Dospelých – Môže byť prospešný pre dospelých, ktorí chcú zlepšiť motorické schopnosti, zvládnuť stres alebo sa lepšie sústrediť. Je vhodný aj pre tých, ktorí sa zotavujú po zranení alebo chcú zvýšiť svoje fyzické schopnosti.
  3. Seniorov – Pomáha udržiavať motorickú koordináciu a kognitívne schopnosti, čo je dôležité pre zachovanie nezávislosti a kvality života v starobe.
  4. Ľudí s neurologickými poruchami – Tréning môže byť užitočný pre osoby s poruchami ako sú dyspraxia, ADHD alebo autizmus, kde je potrebné zlepšiť koordináciu a integráciu pohybov.

Celkovo je tréning bilaterálnej integrácie vhodný pre všetkých, ktorí chcú zlepšiť svoje fyzické a kognitívne schopnosti prostredníctvom cielenej a pravidelnej praxe.

 

Pre aký typ problémov je tréning bilaterálnej integrácie vhodný?

  • Oneskorený motorický vývoj – Pomáha deťom, ktoré zaostávajú v motorických schopnostiach, ako je chôdza, beh alebo jemná motorika, napríklad písanie alebo manipulácia s malými predmetmi.
  • Koordinačné problémy – Vhodná pre osoby, ktoré majú problémy s koordináciou pohybov, ako napríklad dyspraxia, kde je narušená schopnosť vykonávať plánované pohyby.
  • Ťažkosti s učením a koncentráciou – Pomáha deťom a dospelým, ktorí majú problémy s učením, čítaním, písaním, alebo sa nedokážu dlhšie sústrediť na úlohy.
  • Poruchy pozornosti a hyperaktivita (ADHD) – Tréning môže pomôcť zlepšiť koncentráciu, pozornosť a kontrolu impulzov u detí a dospelých s ADHD.
  • Problémy s rečou a jazykovým vývojom – Podporuje rozvoj reči a jazyka u detí s oneskoreným vývojom reči alebo inými rečovými poruchami.
  • Kognitívne a senzorické poruchy – Pomáha zlepšiť integráciu zmyslových informácií a kognitívnych schopností, čo je prospešné pre osoby s poruchami autistického spektra alebo senzorickými integračnými poruchami.
  • Zotavovanie po úrazoch alebo mozgových príhodách – Podporuje obnovu motorických a kognitívnych funkcií u ľudí, ktorí sa zotavujú po úrazoch mozgu, mozgových príhodách alebo iných neurologických poškodeniach.

 

Pre koho tréning bilaterálnej integrácie nie je vhodný?

  • Osoby s akútnymi zdravotnými problémami – Ľudia, ktorí práve prechádzajú akútnymi zdravotnými ťažkosťami, ako sú vážne zranenia, infekcie alebo iné akútne stavy, by nemali začínať tréning bez konzultácie s lekárom.
  • Jedinci s určitými neurologickými poruchami – Pre osoby so závažnými neurologickými stavmi, ako sú napríklad ťažké formy epilepsie, môže byť tréning nevhodný, pokiaľ nie je prispôsobený a dohliadaný odborníkom.
  • Ľudia s mentálnymi poruchami – U osôb so závažnými mentálnymi poruchami môže byť potrebné prispôsobiť cvičenia alebo ich vykonávať pod odborným dohľadom, pretože môžu reagovať nepredvídateľne na určité typy stimulov.
  • Osoby, ktoré nemôžu vykonávať fyzickú aktivitu – Ak má niekto závažné obmedzenia, ktoré mu bránia v bezpečnom vykonávaní fyzických aktivít, môže byť tréning bilaterálnej integrácie nevhodný.

Čo je Neuro-vývojová stimulácia?

Neuro-vývinová stimulácia vychádzajúca z Neuro-vývojovej terapie bola vytvorená fyzioterapeutkou a špeciálnou pedagogičkou PhDr. Marjou Volemanovou, PhD. a patri do skupiny psychomotorických terapií. Pomocou aktivácie motoriky ovplyvňujeme duševné funkcie a osobnosť jednotlivca. Tento prístup prepája poznatky vývinovej psychológie a neurofyziológie, čoho výsledkom sú konkrétne cviky pre posilnenie nervovej sústavy a integrovanie senzorického systému.

 

Ako funguje Neuro-vývojová stimulácia?

Neuro-vývinová stimulácia je program cvikov rozdelených do blokov, ktoré sa cvičia približne 30 týždňov. Každý blok pozostáva z troch druhov cvikov. Jedným sú cviky, ktoré kopírujú psychomotorický vývin dieťaťa od narodenia, ďalšie sú cviky zamerané na integráciu niektorého zo senzorických systémov a relaxačné cviky. Ich kombináciou dokážeme dodatočne posilniť správny psychomotorický vývin dieťaťa v prípade, že v tomto procese nastali ťažkosti. Tieto ťažkosti sú identifikované pomocou vstupnej diagnostiky. Na diagnostike sa sleduje aktuálna psychomotorická úroveň klienta – pretrvávania primárnych reflexov a disharmónia v senzorickom spracovaní podnetov. Detekované odchýlky spôsobujú dieťaťu ťažkosti v rozvoji vyšších motorických, kognitívnych a behaviorálnych funkcií.

 

Pre aký typ problémov je Neuro-vývojová stimulácia vhodná?

Už počas perinatálneho obdobia sa u dieťaťa rozvíjajú primárne reflexy. Tie slúžia dieťaťu k prežitiu v čase dozrievania centrálnej nervovej sústavy. Sú automatickými motorickými odpoveďami tela. Každý z týchto reflexov má vo vývine dieťaťa svoju špecifickú úlohu. Dozrievaním sa primárne reflexy vytrácajú a nastupujú posturálne, vlastné zrelej psychomotorike. Ak nejaký z primárnych reflexov pretrváva, hovoríme o nezrelosti centrálnej nervovej sústavy. Blízkosť mozgových centier zodpovedných za motorickú reakciu a senzorické spracovanie podnetov v mnohých prípadoch ovplyvňuje ako psychomotorický vývin tak i správnu integráciu senzorických podnetov, ktoré sú akými si koreňmi a bázou pre ďalší vývin. Dieťa s ťažkosťami v tejto oblasti následne nadobúda ďalšie zručnosti na nestabilných základoch a napríklad učenie sa písať, čítať, počítať tak môže byť pre neho náročné alebo až nemožné. Neuro-vývojová stimulácia je preto vhodnou pre dieťa, u ktorého sú prítomné ťažkosti s pohybom, prekonávaním prekážok na detskom ihrisku, reči, alebo diagnóz ako dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia či ADHD. Tieto poruchy pozostávajú z rôznych symptómov a je dôležité nájsť ich príčinu, pričom jednou z nich môže byť vyššie spomenuté.

 

Pre koho je Neuro-vývojová stimulácia vhodná?

Tento druh stimulácie je vhodný pre dieťa vo veku od cca štyroch rokov po školský vek, v prípade prítomnosti odchýlok v psychomotorickom vývine prípadne už stanovených diagnózach spadajúcich pod špecifické poruchy učenia. Vstupná diagnostika pomôže odborníkovi vyhodnotiť či príčina spomenutých ťažkostí je v pretrvávaní primárnych reflexov a nesprávnej senzorickej integrácii podnetov z prostredia.

 

Pre koho nie je Neuro-vývojová stimulácia vhodná?

Neuro-vývojová stimulácia nie je vhodnou v prípade ak dieťa už má začatý cyklus inej psychomotorickej terapie. Ich kombinácia môže spôsobiť narušenie jednotlivých vývinových etáp, ktoré majú špecifické poradia vzhľadom na samotný psychomotorický vývin dieťaťa od narodenia.

Čo je Senzorimotorická arteterapia?

V angličtine Sensorimotor Art Therapy alebo Senzorimotorická Arteterapia je terapeutický prístup Cornelie Elbrecht, austrálskej arteterapeutky, zameranej na liečenie traumy. Integruje poznatky z neurobiológie, senzorickej integrácie a bilaterálnej kresby. Poukazuje na spôsob liečenia, prostredníctvom ktorého môže klient vyjadriť svoje vnútorné prežívanie neverbálne. Podstatou nie je interpretovať náročnú situáciu. Dôležitým je spoločne s terapeutom stabilizovať klientov prežívaný stres v bezpečnom prostredí.

 

Ako funguje Senzorimotorická arteterapia?

V Senzorimotorickej arteterapii na rozdiel od iných striktne verbálnych arteterapeutických prístupov je v popredí neverbálna zložka, pocity a zmysly. Hovoríme o na telo orientovanej arteterapii založenej na bilaterálnej kresbe, technike, kde obe ruky na plátne vytvárajú rytmický pohyb. Cez pohyb rúk sa zapája pohyb celého tela. Skrz spojenie sa s našim telom dokážeme aktivovať implicitnú, nevedomú, pamäť a nájsť spomienky zapísané v ňom. Následne prežívané napätie uvoľniť.

Klient je pred takouto formou terapie zrelaxovaný a na papier premieta opakovane rytmus aký v daný moment v tele cíti a aký potrebuje. Každá z línií vedenej kresby symbolizuje iný rytmický pohyb na základe klientovho aktuálneho prežívania.

 

Pre aký typ problémov je Senzorimototorická arteterapia vhodná?

Aby sme mohli lepšie svojmu prežívaniu porozumieť, môžeme si ho predstaviť ako pulzujúci rytmus. Ak sa tento rytmus zastaví, prežívame akúsi nespracovanú, ťaživú situáciu, ktorá ovplyvňuje nielen naše prežívanie ale i naše telo. Naša nervová sústava v stave ohrozenia zažíva preťaženie a hlási nám veľký červený oznam “Nemôžem” napríklad aj v bežnej situácii, keď sa potrebujeme obliecť pred odchodom z domu. Náš pomyselný rytmus je zastavený, naše prežívanie sa sústredí iba na to aby dokázalo prežiť. Zamrzne, bude bojovať alebo utečie z danej situácie.

 

Pre koho je Senzorimototorická arteterapia vhodná?

Arteterapia je všeobecne vhodným nástrojom pre detského i dospelého klienta v prípadoch vývinových, telesných, duševných i sociálnych ťažkostí. Cieľom je uvoľnenie, sebaprežívanie, vnímanie seba samého, poznanie vlastných možností a hraníc, zorganizovanie vnútorného prežívania a to prostredníctvom slobodného experimentovania v arteterapeutickom procese.

Senzorimotorická arteterapia je vhodná nielen pre klientov, ktorí sa dokážu zregulovať pri samotnom procese ale mnoho klientov prichádza „zaseknutých“ pretože pociťujú akési uviaznutie. Vedená kresba klienta vedie obnoviť zastavený rytmus, pomáha uvoľniť vnútorné napätie a blokády a podporuje sebareguláciu klientovho nervového systému.

 

Pre koho nie je Senzorimototorická arteterapia vhodná?

Senorimoorická arteterapia pracuje s klientom so zreteľom na jeho individuálne potreby. Reflektuje jeho zmeny prežívania, ktoré klient verbalizuje, ale aj tie ktoré si terapeut všíma na neverbálnej úrovni komunikácie. Ak je to potrebné, je klient vedený v procese kresby terapeutom, ktorý facilituje a reguluje priebeh terapie. Podstatou nie je vytvoriť umelecké dielo a opísať ho, ale pretaviť prežívané na papier a zapojiť svoje zmysly a pocity. Preto neboli zaznamenané kontraindikácie vo využití danej formy arteterapie.

Forbrain slúchadlá sú inovatívnym nástrojom navrhnutým na zlepšenie komunikačných schopností, koncentrácie a pamäti. Využívajú technológiu kostného vedenia zvuku, ktorá stimuluje nervový systém a posilňuje sluchovo-hlasovú spätnú väzbu. Tento proces pomáha užívateľom lepšie vnímať svoj vlastný hlas, čo vedie k zlepšeniu výslovnosti, rytmu reči a celkovej jasnosti komunikácie. Forbrain je vhodný pre ľudí všetkých vekových kategórií, vrátane detí, študentov, profesionálov či seniorov, a môže byť účinným pomocníkom pri učení, tréningu reči alebo zvyšovaní kognitívnych schopností. Je ľahko použiteľný a môže byť integrovaný do každodenných aktivít pre dosiahnutie optimálnych výsledkov.

 

Ako prebieha tréning s Forbrain slúchadlami?

Tréning s Forbrain slúchadlami je jednoduchý a efektívny. Užívatelia si nasadia slúchadlá, ktoré sú umiestnené na spánkoch, nie na ušiach, aby využívali technológiu kostného vedenia zvuku. Tréning prebieha tak, že užívateľ nahlas číta, rozpráva alebo spieva, pričom Forbrain zosilňuje a upravuje jeho vlastný hlas, ktorý sa prenáša priamo do vnútra lebky. Tento proces stimuluje sluchovo-hlasovú spätnú väzbu, zlepšuje vnímanie vlastného hlasu a postupne zvyšuje kvalitu reči a koncentrácie.

 

Ako dlho prebieha tréning s Forbrain slúchadlami?

Tréning s Forbrain slúchadlami je jednoduchý a efektívny. Užívatelia si nasadia slúchadlá, ktoré sú umiestnené na spánkoch, nie na ušiach, aby využívali technológiu kostného vedenia zvuku. Tréning prebieha tak, že užívateľ nahlas číta, rozpráva alebo spieva, pričom Forbrain zosilňuje a upravuje jeho vlastný hlas, ktorý sa prenáša priamo do vnútra lebky. Tento proces stimuluje sluchovo-hlasovú spätnú väzbu, zlepšuje vnímanie vlastného hlasu a postupne zvyšuje kvalitu reči a koncentrácie.

 

Pre koho sú Forbrain slúchadlá vhodné?

Forbrain slúchadlá sú vhodné pre široké spektrum užívateľov, vrátane:

  1. Detí – Pomáhajú zlepšovať rečové schopnosti, výslovnosť a koncentráciu. Sú užitočné pri výučbe a vývoji jazykových zručností.
  2. Študentov – Podporujú lepšiu koncentráciu, pamäť a schopnosť efektívne sa učiť, čo môže viesť k zlepšeniu školských výsledkov.
  3. Dospelých – Sú vhodné pre ľudí, ktorí chcú zlepšiť svoje komunikačné schopnosti, verejný prejav alebo sa lepšie sústrediť na prácu.
  4. Profesionálov – Umožňujú lepšie zvládanie stresu, zvýšenie sebavedomia pri prezentáciách a efektívnejšiu komunikáciu v pracovnom prostredí.
  5. Seniorov – Pomáhajú udržiavať kognitívne schopnosti, zlepšujú pamäť a podporujú jasnosť myslenia.

 

Pre koho Forbrain slúchadlá nie sú vhodné ?

Forbrain slúchadlá nie sú vhodné pre niektoré skupiny ľudí, a to najmä:

  1. Ľudí s vážnymi sluchovými poruchami alebo stratou sluchu – Keďže slúchadlá využívajú technológiu kostného vedenia zvuku, ľudia so závažnými sluchovými problémami nemusia dosiahnuť očakávané výsledky.
  2. Osoby so závažnými neurologickými poruchami – U ľudí s neurologickými stavmi, ako sú epilepsia alebo iné poruchy centrálneho nervového systému, by používanie slúchadiel mohlo byť nevhodné a malo by byť konzultované s odborníkom.
  3. Tí, ktorí majú implantáty alebo iné elektronické zariadenia – Ak osoba používa elektronické implantáty, ako napríklad kardiostimulátor, slúchadlá môžu interferovať s fungovaním týchto zariadení.
  4. Ľudia s určitými psychiatrickými diagnózami – U osôb s niektorými psychiatrickými poruchami môže byť používanie slúchadiel nevhodné a mali by sa najprv poradiť so svojím lekárom.

 

Neverbálne deti

– v prípade že diéta nerozoráva, zastupuje ho rodič alebo logopéd. Dieťa ma nasadené slúchadlá s mikrofónom nasmerovaným ku rodičovi, ktorý hovorí jednoduché slová alebo napodobňuje zvuky

Verbálne deti v predškolskom veku

– pri verbálnych deťoch v predškolskom veku používame slúchadlá pri logopedických a akademických aktivitách. Ide napríklad o čítanie knižky či krátkych básničiek. Je ich možné použiť aj pri voľnej hre, v ktorej rozvíjame hru tak, aby dieťa bolo nútené verbalizovať

Verbálne deti v školskom veku

– dieťa do mikrofónu číta knižku alebo iné učivo. Dbáme na dodržiavanie správneho sedenia. Hlava aj chrbát sú vystreté. Kniha je v stojane alebo inak zvislo opretá

Zajakavé deti

– dávame pozor na to aby sa dieťa nezajakávalo do mikrofónu, teda vyberáme slová, ktorých výslovnosť je stabilizovaná. Pri rozprávaní volíme pomalšie tempo.

Seniori

– seniori môžu pracovať s Forbrain slúchadlami len pri strate sluchu menej ako 70%, pričom zvýšime hlasitosť na maximum. Pracujeme bez načúvacieho aparátu

Soundsory je pokročilý multisenzorický terapeutický program navrhnutý na zlepšenie motorických, kognitívnych a senzorických funkcií. Program je určený pre jedincov s vývinovými poruchami, ako sú ADHD, autizmus, či poruchy učenia, a pre tých s narušenou rovnováhou alebo koordináciou. Program kombinuje špeciálne navrhnutú hudbu, ktorá podporuje neuroplasticitu mozgu, s pohybovými cvičeniami zameranými na zlepšenie motorických schopností. Hudba je modulovaná tak, aby ovplyvňovala vestibulárny systém, ktorý je zodpovedný za rovnováhu a koordináciu. de o mix  hravých aj pochodových piesní, vybraných klasík od Bacha, Haydna a Straussa, ale tiež trocha latina, gospelu a jazzu s výraznými zmenami tempa. Táto špecifická stimulácia pomáha zlepšiť motorické a kognitívne schopnosti u užívateľov. Počúvanie prebieha cez slúchadlá vybavené technológiou na spracovanie zvuku a vibračnú stimuláciu.

 

Ako a ako dlho prebieha Soundsory program?

Soundsory program z princípu prebieha ako 20-dňová terapia, kde užívateľ denne vykonáva 30-minútové sedenia. Nasleduje 3 týždňová pauza. Tieto sedenia zahŕňajú počúvanie špeciálne upravenej hudby cez slúchadlá, ktorá je navrhnutá tak, aby stimulovala mozog a zlepšila neuroplasticitu. Súčasťou programu sú aj jednoduché pohybové cvičenia zamerané na zlepšenie rovnováhy, koordinácie a celkových motorických schopností.

 

 Pre koho je Soundsory program vhodný ?

  • Je vhodný pre deti od 3 rokov

 

Pre aký typ problémov je Soundsory program vhodný ?

  • Deti s poruchami pozornosti a hyperaktivitou (ADHD):
  • Zlepšuje koncentráciu
  • Pomáha regulovať správanie

 

  • Deti s poruchami autistického spektra:
  • Podporuje rozvoj komunikácie
  • Zlepšuje sociálne zručnosti
  • Pomáha pri senzorickej integrácii

 

  • Deti s poruchami učenia:
  • Zlepšuje čitateľské a písacie zručnosti

 

  • Deti s oneskoreným motorickým vývojom:
  • Podporuje motorickú koordináciu
  • Pomáha pri rozvoji motorických schopností

 

  • Dospelí s problémami v oblasti kognitívnych funkcií:
  • Zlepšuje pamäť
  • Zvyšuje pozornosť
  • Zrýchľuje spracovanie informácií

 

Pre koho Soundsory program nie je vhodný?

  • Osoby s ťažkými sluchovými poruchami alebo hluchotou: Terapia využíva hudobné stimuly, ktoré sú základom jej prínosov.
  • Jedinci so závažnými neurologickými alebo psychiatrickými ochoreniami: Napríklad, osoby s ťažkými formami schizofrénie alebo inými vážnymi psychickými problémami.
  • Osoby s ťažkými fyzickými obmedzeniami, ktoré znemožňujú ich účasť v terapeutickom procese: Napríklad, osoby so závažnými motorickými alebo pohybovými poruchami, ktoré by bránili aktívnemu zapojeniu do terapie.
  • Deti mladšie ako 3 roky: Terapia je zvyčajne prispôsobená starším deťom a dospelým, kde je lepšie vidieť výsledky.
  • Osoby, ktoré majú kontraindikácie na zvukové stimuly: osoby s ťažkými migrénami alebo epilepsiou, kde zvukové podnety môžu spôsobiť nežiaduce účinky.

 

Terapia hrou (z anglického  “Play Therapy”) je medzinárodne uznávaná a celosvetovo využívaná terapeutická metóda, ktorá pomáha deťom zvládať náročné vývinové obdobia a ťažké životné situácie. Pomáha zvládať problémy so sebareguláciou, problémy so správaním a s emóciami.

Terapia hrou je pre deti to isté, ako poradenstvo, alebo psychoterapia pre dospelých. Hra je pre deti prirodzeným spôsobom komunikácie, presne tak, ako je pre dospelých prirodzeným spôsobom komunikácie rozprávanie.

Tak ako psychoterapia pre dospelých klientov má rôzne podoby a rôzne prístupy, tak je to aj v prípade detskej terapie hrou. V našom Centre Psyché Balance pracujeme podľa prístupu terapie hrou so psychoanalytickým porozumením a podľa vývinovej vzťahovej terapie.

 

Ako prebieha terapia hrou?

Stretnutie v rámci terapie hrou sa odohráva v herni s vyškoleným terapeutom/psychológom. V herni sa hračky a rôzne iné pomôcky používajú ako slová a hra a jej symboly sú rečou dieťaťa. Dieťa má v herni k dispozícii rôzne hračky a pomôcky, ktoré mu umožňujú vyjadriť to, čo sa mu ťažko vyjadruje slovami. Počas terapie hrou terapeut vytvára bezpečný vzťahový priestor, ktorý dovoľuje dieťaťu slobodne sa vyjadriť akýmkoľvek spôsobom, ktorý v daný moment potrebuje. Symbolická aktivita v takomto bezpečnom vzťahovom prostredí  slúži ako komunikačný prostriedok dieťaťa, ktorým vyjadruje svoje myšlienky, pocity, potreby a túžby. Terapeut má možnosť zažívať svet dieťaťa spoločne s ním a aktívne s ním zdieľať situácie, ktoré ho priviedli do terapie. Terapeut dáva dieťaťu veľmi dôležitú spätnú väzbu o jeho prežívaní bez zdieľania vlastných, subjektívnych komentárov a interpretácií. Dieťa má možnosť posilňovať svoje vnútorné zdroje, budovať schopnosť sebaregulácie a sebapoznania, rozvíjať emočnú zrelosť a osobnostne sa posúvať vo svojom vývine ďalej.

V herni sa dieťa takýmto spôsobom učí zvládať skutočné životné situácie. Učí sa objavovať a využívať svoje vnútorné zdroje, učí sa vnútornej sebaregulácii a sebakontrole. Niekedy sa navonok môže zdať, že deti sa do terapeutickej herne chodia „iba hrať”.  Avšak  za každá ich činnosť či nečinnosť poskytuje terapeutovi symbolický význam, náhľad do vnútonrého preživania a hĺbku. Terapia hrou predstavuje proces vo vzťahu terapeut-dieťa, ktorý prináša reflexívny, katarzný a nápravný účinok, postupnú úľavu a nakoniec úpravu v prejavoch správania.

 

Ako dlho trvá jedno terapeutické stretnutie?

Jedno terapeutické stretnutie trvá 45 minút individuálne, len za prítomnosti dieťaťa a terapeuta. Rodičia majú možnosť počkať v čakárni.

 

Ako dlho bude moje dieťa chodiť na terapiu hrou?

Odporúčaný počet terapeutických stretnutí sa pohybuje medzi 20-30, pričom je veľmi dôležitá pravidelnosť stretnutí. Odporúča sa začať jedným terapeutickým stretnutím za týždeň v rovnakom stanovenom čase. Celková dĺžka terapeutického procesu je však individuálna a závisí od konkrétnych ťažkostí, s ktorými dieťa prichádza rovnako ako od prianí a potrieb dieťaťa, rodiča, či celého rodinného systému.

Ukončenie terapie hrou je vopred naplánovaný proces, pričom je vhodné dieťa dopredu pripraviť a informovať ho ideálne štyri stretnutia pred ukončením.

 

Pre koho je terapia hrou vhodná?

Terapia hrou je vhodnou terapeutickou metódou pre deti do obdobia, kým nezvládnu abstraktné vyjadrovanie. Preto je terapia hrou vhodná pre deti vo veku  od 3 do 12 rokov.

 

Pre aký typ problémov je terapia hrou vhodná?

Problémy so správaním a emocionálne zranenia:

  • agresívne správanie v rôznych prostrediach a voči rôznym osobám pr.: autoritám, súrodencom,
  • výbuchy hnevu,
  • separačná úzkosť, problémy pripútania, narušená vzťahová väzba,
  • sebapoškodzovanie,
  • pomočovanie (enuréza), pokakávanie (enkompréza) či zadržiavanie stolice,
  • elektívny mutizmus,
  • strach a úzkosť,
  • problémy so sociálnym prispôsobením,
  • nezrelé správanie dieťaťa,
  • psycho-somatické problémy.

 

Ťažké životné obdobia:

  • epizóda zneužívania a zanedbávania,
  • ťažké úrazy a hospitalizácie,
  • chronické ochorenie blízkych,
  • chronické ochorenie alebo postihnutie dieťaťa,
  • úmrtie blízkych,
  • nástup do škôlky či školy,
  • adaptácia na príchod súrodenca,
  • sťahovanie,
  • rozvod rodičov a obdobie pred rozvodom,
  • rodičovská separácia, aj v dôsledku práce rodiča mimo domu,
  • prežitie šoku – napr.: veľmi nepríjemný medicínsky zákrok, incident s autoritou, situácia, v ktorej dieťa prežívalo intenzívny strach.

 

Pre koho nie je terapia hrou vhodná?

Terapia hrou nie je vhodná pre deti s poruchami autistického spektra.

 

Školská zrelosť zahŕňa pripravenosť dieťaťa na začiatok školy a hodnotí emocionálnu stabilitu, kognitívne schopnosti (ako pozornosť a pamäť) a sociálne zručnosti (ako interakcia s rovesníkmi a dodržiavanie pravidiel). Dieťa by malo byť schopné regulovať svoje emócie, spracovávať nové informácie a byť samostatné a disciplinované. Hodnotenie týchto aspektov pomáha určovať, kedy je dieťa pripravené na školské vzdelávanie.

Pre koho je otestovanie školskej zrelosti vhodný?

  • Predškolákov – Deti od 5-7 rokov , v prípravnom ročníku materskej školy ,alebo ktoré sa pripravujú na začiatok základnej školy, aby sa zistilo, či sú pripravené na školské požiadavky.
  • Rodičov – Tí, ktorí chcú získať objektívne hodnotenie pripravenosti svojho dieťaťa na školu a posúdiť jeho silné a slabé stránky.

 

Čo sa očakáva od budúceho prváka?

Od dieťaťa sa očakáva, že bude vyzreté v oblasti somatického, psychického, emocionálneho a sociálneho vývinu a pripravené zvládať školské požiadavky.

Dieťa by malo byť schopné:

  • Osvojovať si a pamätať primerané množstvo nových vedomostí a zručností.
  • Regulovať svoju pohyblivosť a impulzívnosť.
  • Zamerať svoju pozornosť na určitú činnosť na požadovaný čas bez neustáleho odbiehania.
  • Zvládnuť odlúčenie od rodičov.
  • Adaptovať sa na skupinu a efektívne spolupracovať s ostatnými.
  • Prispôsobiť sa pokynom od cudzích dospelých.

Ak dieťa trpí zdravotnými, telesnými alebo zmyslovými deficitmi, oneskorením psychického vývinu alebo nerovnomerným vývinom, tieto problémy môžu výrazne sťažovať proces učenia a získavania nových vedomostí a zručností.

 

Čo by mal budúci prvák ovládať?

Jazyk, reč a poznanie:

  • Hovoriť gramaticky správne (skloňovanie, časovanie, používanie rôznych časov) a používať rôzne slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená).
  • Sformulovať otázku a odpovedať na ňu.
  • Uprednostňovať verbálnu komunikáciu na dosiahnutie cieľa.
  • Informovať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach.
  • Vysvetliť význam niektorých slov a rozpoznať ich charakteristické vlastnosti.
  • Rozprávať krátku rozprávku s udržaním dejovej línie a zoradiť obrázky podľa deja.
  • Naspamäť sa naučiť básničku, pesničku alebo riekanku.
  • Uviesť svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov a adresu.
  • Tvorba nadradených pojmov (napr. ovocie) a protikladov (napr. malý – veľký).
  • Pochopiť a vykonať inštrukcie.

Sluchové vnímanie:

  • Rozpoznať, či sa slová rýmujú.
  • Rozlíšiť, či sú dvojice slov rovnaké alebo nie.
  • Určiť začiatočnú a poslednú hlásku slova.
  • Rozložiť jednoslabičné slová na hlásky (napr. LES → L-E-S).
  • Zopakovať vetu s piatimi slovami alebo zapamätať si štyri nesúvisiace slová.

Zrakové vnímanie:

  • Odlíšiť obrázok s rozdielom v detaile a polohe v rade obrázkov.
  • Nájsť zhodné obrázky a doplniť chýbajúcu časť obrázka.
  • Poskladať obrázok z častí a zapamätať si aspoň 3 z 6 obrázkov.

Matematické predstavy:

  • Rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov.
  • Určiť množstvo o jedno viac alebo menej.
  • Triediť prvky podľa farby, veľkosti a tvaru.
  • Zoradiť prvky podľa veľkosti a rozlišovať pojmy ako malý-stredný-veľký.
  • Poznať a pomenovať základné geometrické tvary (kruh, trojuholník, štvorec, obdĺžnik).

Hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika:

  • Udržať rovnováhu, poskakovať na jednej nohe, chytať a hádzať loptu.
  • Uvoľniť ruku pri kreslení a správne držať ceruzku.
  • Nakresliť rôzne tvary (postava, vlnovka, šikmá čiara) a prekresliť geometrické tvary podľa predlohy.

Sociálne zručnosti:

  • Spolupracovať, adekvátne komunikovať a dodržiavať pravidlá.
  • Reagovať na pokyny autority, byť trpezlivý a rozlišovať medzi hrou a úlohami.

Hodnotiť následky svojho správania a ovládať základné sebaobslužné zručnosti (obliekanie, stolovanie, hygiena).

Čo je to projekt Rozvoj hrou?

Projekt Rozvoj hrou vznikol pod záštitou terapeutky Lindy Cecavovej, hrovej terapeutky a absolventky terapeutického výcviku v Son-rise programe. Účelom projektu je prepájanie moderných prístupov pracujúcich s klientom s poruchou autistického spektra. Rozvoj hrou nahliada na detského klienta s úctou, pracuje s ním neinvazívne. Detskú hru využíva ako terapeutický nástroj na vytvorenie kvalitnejšej sociálnej interakcie medzi dieťaťom s poruchou autistického spektra (PAS) a jeho okolím.

 

Teória – ako funguje?

vnútorná motivácia

prijatie a vzťah

zábava

 

Podmienky

Prv ako vstupujeme do terapie je dôležité upraviť podmienky, v ktorých sa budeme s dieťaťom hrať a učiť. Prostredie prispôsobujeme tak, aby sme nielen pokryli záujmy dieťaťa, ale súčasne vytvorili priestor na to, aby malo motiváciu a potrebu s nami spolupracovať. Ak je detské prostredie plné rôznorodých podnetov, môžu pôsobiť ako distraktor, pozornosť dieťaťa sa triešti a odvracia od budovania cieľových zručností (napr. očný kontakt). Za dôležité sa považuje nielen vonkajšie, ale i vnútorné prostredie dieťaťa. Ak detský klient prežíva stres, je pre neho náročné sa sústrediť na udržanie očného kontaktu, reč, spoluprácu, rozvoj vyšších kognitívnych funkcií a pod. Zdrojom napätia môžu byť napr. ťažkosti s trávením či oslabená funkcia senzorimotorických systémov.

Samotná terapia prebieha nasledovaním jednotlivých krokov individuálnym tempom podľa potrieb detského klienta. Súbežne pracujeme i s rodinou, ktorá je najdôležitejším článkom intervencie.

 

Prax

pripájanie

nálepkovanie

 

Indikácie – komu pomáha?

Primárne bol projekt Rozvoj hrou – Vývinová hra vytvorený pre detských klientov s poruchami autistického spektra (PAS). PAS zasahuje do sociálnej komunikácie a interakcie, sú pozorovateľné určité opakujúce sa vzorce v správaní, hre a záujmoch a častokrát sú u dieťaťa prítomné špecifické potreby. V rámci spolupráce s rodinou prihliadame na unikátnosť každého klienta a pracujeme na rozvoji sociálnych zručností ako je podpora záujmu dieťaťa o zdieľanie s hrovým a komunikačným partnerom skrz očný kontakt, ukazovanie, gestá či reč. Tiež podporujeme v detskom klientovi rozvoj záujmov a spoluprácu prostredníctvom vnútornej motivácie.

 

Pre koho je projekt Rozvoj hrou vhodný?

Prístup je vhodný pre rodiny s deťmi, u ktorých bola diagnostikovaná PAS ale i podozrenie na ňu a vnímajú potrebu pracovať primárne na rozvoji základných zručností, v ktorých je prítomný deficit. Hlavným princípom je prijímanie dieťaťa, vnímanie jeho potrieb a postupné pripájanie sa k nemu cez jeho obľúbené aktivity a hry. Môže ísť o cestu zdanlivo dlhšiu avšak pri pohľade na dlhodobé výsledky je prítomné efektívnejšie fungovanie dieťaťa stavané na jeho úprimnom záujme o svoje prostredie.

 

Pre koho nie je projekt Rozvoj hrou vhodný?

Rozvoj hrou môže podporiť vo vývine všetkých detských klientov, ktorí majú ťažkosti v oblasti reči, spolupráce, hry, záujmov a pravidiel sociálneho prostredia. Dôležité je aplikovať princípy Rozvoja hrou aj v domácom prostredí a aktívne ich využívať. Neexistujú žiadne kontraindikácie.

Čo je to Handle?

Handle je neurovývinový prístup, ktorého cieľom je posilňovať, organizovať a integrovať jednotlivé systémy nášho tela. Autorkou prístupu je Judith Bluestone, ktorá sama na sebe pozorovala  následky práve toho, ak tieto systémy nespolupracujú. Prekonávala vo svojom živote neurovývinové výzvy v dôsledku vystavenia neurotoxickým látkam už v prenatálnom období. To ju podnietilo k celoživotnému štúdiu, čoho výsledkom bol v deväťdesiatych rokoch súbor špecifických aktivít, cvikov a masáží. Ich cieľom však nie je nácvik akejsi zručnosti, ale vytvorenie priestoru, aby konkrétna zručnosť mohla nastať. Za celým prístupom stojí prijímajúca filozofia ku človeku a poznatky z oblasti neurológie, fyziológie a psychológie.

 

Ako funguje Handle?

Naším cieľom je integrovať jednotlivé senzorimotorické systémy. Medzi senzorimotorické systémy zaraďujeme vestibulárny a taktilný systém, propriocepciu, čuch, chuť, sluch a na ne nadväzujúce procesy a schopnosti ako svalové napätie, kinestézia, auditívna sekvencia, orálna motorika, binokularita ale i napríklad schopnosť časopriestorovej orientácie, receptívneho jazyka, čítanie, písanie a počítanie. Tieto oblasti sú na sebe vzájomne závislé. Ich význam v neuromotorickom zrení si môžeme lepšie predstaviť ako akýsi strom. V koreňoch sa nachádzajú tie, ktoré tvoria základ pre vnímanie nášho tela a postupne vyššie v kmeni sa systémy špecializujú. V korune žneme ovocie a nachádzame v nej výstupy interakcie predchádzajúcich systémov. Často si všimneme problem až v oblastiach, ktoré zodpovedajú tým z koruny. Ťažkosť môže byť skrytá hlbšie, jej dôvodom je nepravidelnosť, ktorú následne musia ostatné systémy kompenzovať, čím je narušená celková kvalita života klienta. Práve pozorovaním jednotlivých systémov, identifikovaním ťažkostí a vytvorením programu ako doplnku k cielenej pravidelnej práci má naše telo priestor rozvíjať potrebné schopnosti správne.

Na Handle aktivity nám stačia dostupné pomôcky ako švihadlo, hula hoop obruč, slamka, rôzny senzorický materiál – pierka, korálky, pom – pom guličky a podobne. Aktivity sú pohybové ale i relaxačné, rytmické, organizované, prispôsobené individuálnym potrebám klienta a vykonávané s cieľom redukovať stres nervovej sústavy a tak zefektívňovať samotné učenie.

 

Pre aký typ problémov je Handle vhodný?

V rámci Handle prístupu pracujeme s rôznymi neurovývinovými odlišnosťami ako je PAS, poruchy učenia, poruchy pozornosti, poruchy vývinu reči a pod.. Žiadna z aktivít Handle prístupu nie je cielená iba na jednu z oblastí. Podstatou aktivít napríklad na podporu reči je fúkanie, sanie a masáž tváre. Fúkacie aktivity nám stimulujú nervy a svaly na tvári a regulujú dych, čo je fázou, ktorej sa venujeme v rámci prípravy klienta na samotné vyslovenie hlások, slabík a neskôr slov. Fúkanie ale posilňuje i vonkajšie okohybné svaly, ktoré prispievajú k divergencii očí. Jednoduchou aktivitou ako je fúkanie pierok zo stola podporujeme interhemisferickú integráciu, teda komunikáciu medzi jednotlivými hemisférami, ktorá je nevyhnutná pre vyslovenie aj jednoduchej vety “Vonku svieti slnko.”. Opakom fúkania je sanie, ktorým opäť nie len precvičíme svaly na tvári a ich napätie, ale podporíme i binokulárnu funkciu očí, vďaka ktorej dokážu obe oči pozorovať predmet súčasne. Neschopnosť spolupráce oboch očí sledovať predmet v rovnakom čase má v našom pomyselnom strome dopad na zručnosti z jeho koruny ako je stálosť vo vizuálnom vnímaní a teda dieťa bude mať ťažkosti písať diktát, opísať poznámky z tabule, vypočítať príklad a mnoho iných. Aktivity nielen na podporu reči ale i ostatných zručností vieme zábavne zakomponovať do bežného dňa.

 

Pre koho je Handle vhodný ?

Jednou z hlavných divíz mozgu je jeho funkcia neuroplasticity, teda schopnosti učiť sa celý život. Dokáže sa rozvíjať na základe podnetov, ktoré dostáva. Handle aktivity vykonávame vždy so zreteľom na vnímané zmeny stavu, teda ak naša nervová sústava funguje za normálnych podmienok mozog je schopný efektívneho učenia.

Vždy vnímame individuálne potreby klienta a každú aktivitu dokážeme prispôsobiť jeho aktuálnemu stavu. Riadime sa hlavným mottom tohto prístupu “Menej je viac” za čím sa skrýva naladenie sa na klienta, redukcia stresu, podpora jeho silných stránok a učenie formou zábavy. Tento prístup je vhodný pre každého, u koho pozorujeme ťažkosti v integrácii vyššie spomenutých senzorimorických systémov narúšajúcich kvalitu fungovania v bežnom živote.

 

Pre koho nie je Handle vhodný?

Handle aktivity disponujú mierou variability a vďaka tomu ich dokážeme prispôsobiť v mnohých prípadoch tak, aby klientovi nespôsobovali ťažkosti a nekolidovali s jeho aktuálnym stavom. V prípadoch epilepsie a epileptického syndrómu obmedzujeme aktivity, pri ktorých tepeme na hlavu a tvár. Buď využívame variáciu hladkania nervových dráh hlavy a tváre poprípade na prácu na identifikovanej ťažkosti po konzultácii využívame iné techniky. U klientiek, ktoré sú vo vyššom štádiu tehotenstva neodporúčame robiť fúkacie aktivity, stimulujú svaly pánvového dna a môžu spustiť pôrod pred plánovaným termínom.

Ďalšie kontraindikácie neboli zatiaľ pozorované.