Čo je to Handle?
Handle je neurovývinový prístup, ktorého cieľom je posilňovať, organizovať a integrovať jednotlivé systémy nášho tela. Autorkou prístupu je Judith Bluestone, ktorá sama na sebe pozorovala následky práve toho, ak tieto systémy nespolupracujú. Prekonávala vo svojom živote neurovývinové výzvy v dôsledku vystavenia neurotoxickým látkam už v prenatálnom období. To ju podnietilo k celoživotnému štúdiu, čoho výsledkom bol v deväťdesiatych rokoch súbor špecifických aktivít, cvikov a masáží. Ich cieľom však nie je nácvik akejsi zručnosti, ale vytvorenie priestoru, aby konkrétna zručnosť mohla nastať. Za celým prístupom stojí prijímajúca filozofia ku človeku a poznatky z oblasti neurológie, fyziológie a psychológie.
Ako funguje Handle?
Naším cieľom je integrovať jednotlivé senzorimotorické systémy. Medzi senzorimotorické systémy zaraďujeme vestibulárny a taktilný systém, propriocepciu, čuch, chuť, sluch a na ne nadväzujúce procesy a schopnosti ako svalové napätie, kinestézia, auditívna sekvencia, orálna motorika, binokularita ale i napríklad schopnosť časopriestorovej orientácie, receptívneho jazyka, čítanie, písanie a počítanie. Tieto oblasti sú na sebe vzájomne závislé. Ich význam v neuromotorickom zrení si môžeme lepšie predstaviť ako akýsi strom. V koreňoch sa nachádzajú tie, ktoré tvoria základ pre vnímanie nášho tela a postupne vyššie v kmeni sa systémy špecializujú. V korune žneme ovocie a nachádzame v nej výstupy interakcie predchádzajúcich systémov. Často si všimneme problem až v oblastiach, ktoré zodpovedajú tým z koruny. Ťažkosť môže byť skrytá hlbšie, jej dôvodom je nepravidelnosť, ktorú následne musia ostatné systémy kompenzovať, čím je narušená celková kvalita života klienta. Práve pozorovaním jednotlivých systémov, identifikovaním ťažkostí a vytvorením programu ako doplnku k cielenej pravidelnej práci má naše telo priestor rozvíjať potrebné schopnosti správne.
Na Handle aktivity nám stačia dostupné pomôcky ako švihadlo, hula hoop obruč, slamka, rôzny senzorický materiál – pierka, korálky, pom – pom guličky a podobne. Aktivity sú pohybové ale i relaxačné, rytmické, organizované, prispôsobené individuálnym potrebám klienta a vykonávané s cieľom redukovať stres nervovej sústavy a tak zefektívňovať samotné učenie.
Pre aký typ problémov je Handle vhodný?
V rámci Handle prístupu pracujeme s rôznymi neurovývinovými odlišnosťami ako je PAS, poruchy učenia, poruchy pozornosti, poruchy vývinu reči a pod.. Žiadna z aktivít Handle prístupu nie je cielená iba na jednu z oblastí. Podstatou aktivít napríklad na podporu reči je fúkanie, sanie a masáž tváre. Fúkacie aktivity nám stimulujú nervy a svaly na tvári a regulujú dych, čo je fázou, ktorej sa venujeme v rámci prípravy klienta na samotné vyslovenie hlások, slabík a neskôr slov. Fúkanie ale posilňuje i vonkajšie okohybné svaly, ktoré prispievajú k divergencii očí. Jednoduchou aktivitou ako je fúkanie pierok zo stola podporujeme interhemisferickú integráciu, teda komunikáciu medzi jednotlivými hemisférami, ktorá je nevyhnutná pre vyslovenie aj jednoduchej vety “Vonku svieti slnko.”. Opakom fúkania je sanie, ktorým opäť nie len precvičíme svaly na tvári a ich napätie, ale podporíme i binokulárnu funkciu očí, vďaka ktorej dokážu obe oči pozorovať predmet súčasne. Neschopnosť spolupráce oboch očí sledovať predmet v rovnakom čase má v našom pomyselnom strome dopad na zručnosti z jeho koruny ako je stálosť vo vizuálnom vnímaní a teda dieťa bude mať ťažkosti písať diktát, opísať poznámky z tabule, vypočítať príklad a mnoho iných. Aktivity nielen na podporu reči ale i ostatných zručností vieme zábavne zakomponovať do bežného dňa.
Pre koho je Handle vhodný ?
Jednou z hlavných divíz mozgu je jeho funkcia neuroplasticity, teda schopnosti učiť sa celý život. Dokáže sa rozvíjať na základe podnetov, ktoré dostáva. Handle aktivity vykonávame vždy so zreteľom na vnímané zmeny stavu, teda ak naša nervová sústava funguje za normálnych podmienok mozog je schopný efektívneho učenia.
Vždy vnímame individuálne potreby klienta a každú aktivitu dokážeme prispôsobiť jeho aktuálnemu stavu. Riadime sa hlavným mottom tohto prístupu “Menej je viac” za čím sa skrýva naladenie sa na klienta, redukcia stresu, podpora jeho silných stránok a učenie formou zábavy. Tento prístup je vhodný pre každého, u koho pozorujeme ťažkosti v integrácii vyššie spomenutých senzorimorických systémov narúšajúcich kvalitu fungovania v bežnom živote.
Pre koho nie je Handle vhodný?
Handle aktivity disponujú mierou variability a vďaka tomu ich dokážeme prispôsobiť v mnohých prípadoch tak, aby klientovi nespôsobovali ťažkosti a nekolidovali s jeho aktuálnym stavom. V prípadoch epilepsie a epileptického syndrómu obmedzujeme aktivity, pri ktorých tepeme na hlavu a tvár. Buď využívame variáciu hladkania nervových dráh hlavy a tváre poprípade na prácu na identifikovanej ťažkosti po konzultácii využívame iné techniky. U klientiek, ktoré sú vo vyššom štádiu tehotenstva neodporúčame robiť fúkacie aktivity, stimulujú svaly pánvového dna a môžu spustiť pôrod pred plánovaným termínom.
Ďalšie kontraindikácie neboli zatiaľ pozorované.