Čo je Son-rise?
Son-rise je stimulačný program vytvorený Barry Neil Kaufmanom a Samahriou Lyte Kaufmanovou v USA, kde pod záštitou špecializovaného centra pôsobia už vyše 30 rokov. Inšpiráciou pre manželov Kaufmanových bol ich vlastný, v tom čase neverbálny, autistický syn. Program manželov Kaufmanových pomáha rodine vytvoriť prijímajúce a láskyplné prostredie pre člena rodiny s autizmom a po vytvorení puta a nadviazaní záujmu a kontaktu sa následne učí komunikačné, sociálne a kognitívne zručnosti.
Ako funguje Son-rise?
Prvým krokom v celom procese je pripojenie sa k dieťaťu. Často je uzavreté vo svojom svete a ten náš okolitý svet ho nezaujíma. Je pochopiteľné, že v takomto prípade nesplní naše požiadavky. Preto sa približujeme my k tomu jeho svetu. Zaujímame sa o tie aktivity, ktoré má rado a opakujeme ich. Či je to točenie šnúrky alebo poskakovanie po izbe. Dieťa nás začne vnímať ako partnera do hry a obľúbi si tráviť s nami čas až postupom nadobudne záujem vystupovať z vlastného sveta do toho nášho. Následne môžeme dieťa učiť zručnosti nie len z oblasti rozvoja komunikácie a sociálnej interakcie ale aj výkonové úlohy. Son -rise je láskavým prístupom avšak učí dieťa pohybovať sa v základných hraniciach a flexibilne reagovať na bežné či nečakane situácie zo života.
Pre aký typ problémov je Son-rise vhodný?
Stimulačný program Son -rise je vhodný využiť v každom prípade ak u dieťaťa odborník identifikuje odchýlky od normo vývinu v oblasti sociálnej interakcie, vývinu reči, spolupráce, vývinu hry či ťažkosti v oblasti kognitívnych funkcií.
Pre koho je Son-rise vhodný?
Son -rise bol zostavený rodičmi autistického dieťaťa, preto je primárne stavaný na ťažkosti vlastné poruchám autistického spektra pre oblasť rozvoja komunikácie, hry, sociálnej interakcie, rigidity v správaní ale aj výkonových úloh. Výsledky však dosahuje i v prípade iných porúch, ktoré majú prienik v symptómoch ako detská mozgová obrna či narušená komunikačná schopnosť a pod.
Pre koho Son-rise nie je vhodný?
Prax ukazuje pozitívne výsledky využitím Son -rise programu v prípadoch detí nachádzajúcich sa na autistickom spektre ale i deti, ktoré svoju diagnózu stanovenú nemajú poprípade vidíme len menšie odchýlky v oblasti komunikácie, sociálnej interakcie, spolupráci a cieleného správania či hry. Preto nevidíme nevhodnosť využitia stimulačného programu vo vyššie spomenutých ťažkostiach. Ide však o program, kde rodič je hlavným terapeutom dieťaťa, učí sa postupy a metódy a aplikuje ich na pravidelnej báze, nie len počas vyhradenej terapeutickej práce. Súčasťou je i úprava priestoru, detskej herničky, čím je možné dosiahnuť vyššiu efektivitu stimulačného programu.