...

 
PORTFOLIO

Our Effective Therapies

Override the digital divide with additional clickthroughs.
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

EEG neurobiofeedback, je moderná metóda, ktorá pomáha ľuďom zlepšiť fungovanie ich mozgu. Funguje na princípe monitorovania elektrickej aktivity mozgu pomocou špeciálnych senzorov, ktoré sú pripojené na hlavu. Tieto senzory zaznamenávajú mozgové vlny, ktoré potom špeciálny prístroj spracováva a zobrazuje na obrazovke. Cieľom EEG biofeedbacku je naučiť sa, ako vedome ovplyvňovať tieto mozgové vlny, aby sme zlepšili sústredenie, zvládanie stresu, alebo dokonca zmiernili príznaky niektorých porúch, ako je napríklad ADHD. Ide o prirodzený tréning mozgu, ktorý je úplne neinvazívny a môže priniesť pozitívne zmeny v každodennom živote.

 

Ako prebieha tréning s EEG neurobiofeedback?

Tréning s EEG neurobiofeedbackom prebieha v niekoľkých jednoduchých krokoch:

  1. Pripojenie senzorov: Na hlavu klienta sa pripevnia malé senzory (elektrody), ktoré zaznamenávajú elektrickú aktivitu mozgu. Tieto senzory sú umiestnené na rôznych miestach podľa toho, ktoré oblasti mozgu sú sledované.
  2. Meranie mozgových vĺn: Senzory zaznamenávajú mozgové vlny v reálnom čase a odosielajú tieto informácie do počítača. Na obrazovke sa zobrazujú údaje, ktoré ukazujú, ako mozog práve pracuje.
  3. Vizualizácia a spätná väzba: Klient vidí na obrazovke grafiku alebo animácie, ktoré sa menia v závislosti od jeho mozgových vĺn. Napríklad môže vidieť, ako sa postavička na obrazovke pohybuje alebo ako sa menia farby a zvuky. Toto je forma spätnej väzby, ktorá mozgu ukazuje, ako funguje.
  4. Tréning a zlepšovanie: Klient sa učí, ako ovplyvňovať tieto mozgové vlny, aby dosiahol požadovaný stav, ako napríklad zvýšenie koncentrácie alebo zníženie stresu. Počas tréningu sa mozog postupne učí udržať požadované vlnové vzory, čo vedie k zlepšeniu v každodennom živote.
  5. Opakovanie a pokrok: Tréning prebieha v sérií sedení, zvyčajne raz alebo dvakrát týždenne. Postupom času sa zlepšujú schopnosti klienta ovládať svoje mozgové vlny, čo prináša dlhodobé pozitívne výsledky.

 

Ako dlho prebieha tréning s EEG neurobiofeedback?

Tréning s EEG neurofeedbackom je individuálny proces, ktorý sa líši v závislosti od potrieb a cieľov každého klienta. Zvyčajne sa však skladá z niekoľkých desiatok sedení.

Typický tréningový program zahŕňa:

  1. Počet sedení: Tréning obvykle trvá 20 až 40 sedení, pričom každé sedenie trvá približne 30 až 60 minút. Pre dosiahnutie výrazných a dlhodobých výsledkov sa odporúča absolvovať celú sériu sedení.
  2. Frekvencia sedení: Sedenia sa zvyčajne konajú jeden až dvakrát týždenne. V niektorých prípadoch, najmä ak sú potrebné rýchlejšie výsledky, môžu byť sedenia častejšie, napríklad trikrát týždenne.
  3. Dĺžka celého programu: Celková dĺžka programu sa môže pohybovať od niekoľkých mesiacov až po pol roka alebo dlhšie, v závislosti od toho, ako často sa sedenia konajú a aké sú ciele tréningu.

Po ukončení základného programu môže byť odporučené absolvovať udržiavacie sedenia raz za čas, aby sa udržali dosiahnuté výsledky. Je dôležité si uvedomiť, že tréning s EEG neurofeedbackom je proces, ktorý si vyžaduje čas a trpezlivosť, ale pri správnom prístupe môže viesť k výrazným zlepšeniam v kognitívnych a emocionálnych schopnostiach.

 

Pre aký typ problémov je EEG neurobiofeedback vhodný?

  • Poruchy pozornosti a hyperaktivita (ADHD): EEG neurofeedback je často používaný ako doplnková terapia pri liečbe ADHD, pretože pomáha zlepšiť pozornosť, koncentráciu a sebakontrolu.
  • Úzkosť a stres: Metóda je efektívna pri zvládaní úzkostných stavov a stresu, pretože umožňuje jednotlivcom naučiť sa regulovať mozgové vlny spojené s týmito stavmi.
  • Depresia: EEG neurofeedback môže byť užitočný pre niektorých ľudí s depresiou, najmä keď tradičné metódy liečby nie sú dostatočne účinné. Pomáha stabilizovať náladu a zlepšovať celkovú emocionálnu rovnováhu.
  • Poruchy spánku: Ľudia s nespavosťou alebo inými poruchami spánku môžu využívať neurofeedback na zlepšenie kvality spánku a ľahšie zaspávanie.
  • Migrény a chronická bolesť: EEG neurofeedback môže zmierniť frekvenciu a intenzitu migrén a iných typov chronickej bolesti tým, že učí mozog regulovať reakcie na bolesť.
  • Epilepsia: Hoci to nie je náhrada za lieky, neurofeedback môže u niektorých pacientov s epilepsiou pomôcť znížiť počet a závažnosť záchvatov.
  • Posttraumatická stresová porucha (PTSD): Pre ľudí trpiacich PTSD môže byť EEG neurofeedback nápomocný pri znižovaní úzkosti, flashbackov a ďalších príznakov spojených s touto poruchou.
  • Autizmus: Neurofeedback sa používa aj ako podporná terapia pre ľudí s poruchami autistického spektra (ASD), kde môže pomôcť zlepšiť sociálne správanie a znížiť problémy so zmyslovým spracovaním.
  • Kognitívne poruchy: Tento prístup sa využíva aj pri zlepšovaní kognitívnych schopností, ako je pamäť, učenie a mentálna flexibilita, a to u detí aj dospelých.

 

Pre koho je EEG neurobiofeedback vhodný ?

  1. Deti a dospievajúcich:
  • S ADHD: Deti a tínedžeri s poruchou pozornosti a hyperaktivitou môžu profitovať z neurofeedbacku, pretože pomáha zlepšiť koncentráciu, školské výsledky a znižuje impulzívne správanie.
  • S poruchami učenia: Deti s dyslexiou alebo inými poruchami učenia môžu využívať neurofeedback na zlepšenie kognitívnych funkcií a učenia.
  1. Dospelí:
  • S úzkosťou a stresom: Dospelí, ktorí čelia vysokým úrovniam stresu alebo trpia úzkostnými poruchami, môžu pomocou neurofeedbacku získať lepšiu kontrolu nad svojimi emocionálnymi reakciami.
  • S depresiou: Pre dospelých s depresiou môže neurofeedback poskytnúť alternatívny spôsob regulácie nálady a emocionálneho stavu.
  • S poruchami spánku: Dospelí trpiaci nespavosťou alebo inými problémami so spánkom môžu využívať neurofeedback na zlepšenie kvality spánku.
  1. Seniori:
  • S kognitívnym poklesom: Starší dospelí, ktorí zažívajú pokles kognitívnych funkcií, môžu pomocou neurofeedbacku podporiť pamäť a mentálnu ostrosť.
  • S neurodegeneratívnymi ochoreniami: Môže byť užitočný ako podporná terapia pre seniorov s Alzheimerovou chorobou alebo Parkinsonovou chorobou, aj keď nejde o liečbu samotnej choroby.
  1. Športovci a profesionáli:
  • Na zlepšenie výkonu: Športovci, hudobníci alebo iní profesionáli, ktorí potrebujú vysokú úroveň sústredenia a kontroly nad svojím výkonom, môžu využívať neurofeedback na dosiahnutie špičkovej kondície a zvýšenie koncentrácie.
  1. Ľudia s neurologickými alebo psychiatrickými poruchami:
  • S epilepsiou: U niektorých pacientov s epilepsiou môže neurofeedback pomôcť znížiť frekvenciu záchvatov.
  • S PTSD: Ľudia, ktorí prežili traumy a trpia posttraumatickou stresovou poruchou, môžu využívať neurofeedback na zníženie príznakov a zlepšenie kvality života.

 

Pre koho EEG neurofeedback nie je vhodný?

  1. Ľudia s určitou neurologickou alebo psychickou diagnózou:
  • Závažné psychotické poruchy: Ľudia s aktívnou schizofréniou alebo inými psychotickými poruchami môžu na neurofeedback reagovať nepredvídateľne, a preto je potrebná opatrnosť.
  • Neurodegeneratívne ochorenia v pokročilom štádiu: U pacientov s pokročilou Alzheimerovou chorobou alebo inými závažnými neurodegeneratívnymi stavmi môže byť účinnosť neurofeedbacku obmedzená.
  1. Osoby s kardiostimulátormi alebo inými implantovanými medicínskymi zariadeniami:
  • Niektoré elektroencefalografické zariadenia môžu interferovať s elektronickými medicínskymi zariadeniami, ako sú kardiostimulátory. Pre ľudí s týmito zariadeniami je potrebné konzultovať bezpečnosť neurofeedbacku so svojím lekárom.
  1. Ľudia s epilepsiou s častými záchvatmi:
  • Aj keď neurofeedback môže byť nápomocný pre niektorých pacientov s epilepsiou, pre ľudí s veľmi častými alebo ťažko kontrolovateľnými záchvatmi môže byť potrebné zvážiť iné prístupy a vyhnúť sa tejto terapii, ak by mohlo dôjsť k spusteniu záchvatov.
  1. Deti, ktoré majú ťažkosti so sedením a sústredením sa na úlohy:
  • Ak má dieťa extrémne ťažkosti so sedením pokojne počas sedenia (napr. kvôli ťažkej hyperaktivite), môže byť neurofeedback náročný na realizáciu. V takých prípadoch môže byť potrebné najskôr stabilizovať správanie pomocou iných metód.
  1. Tehotné ženy:
  • Aj keď neexistujú jednoznačné dôkazy o škodlivosti neurofeedbacku počas tehotenstva, je to oblasť, kde sa zvyčajne odporúča opatrnosť a konzultácia s lekárom pred začatím terapie.

Bilaterálna integrácia je schopnosť oboch strán tela spolupracovať pri vykonávaní rôznych úloh. Je to základná zručnosť, ktorá nám umožňuje vykonávať každodenné aktivity, ako napríklad chôdzu, písanie alebo športovanie. Ide o koordináciu medzi ľavou a pravou stranou tela, ako aj medzi rôznymi zmyslovými systémami, čo je nevyhnutné pre správny vývoj motorických schopností. Bilaterálna integrácia je dôležitá nielen pre fyzické aktivity, ale aj pre rozvoj kognitívnych funkcií a uľahčuje učenie a koncentráciu. Tréningy zamerané na bilaterálnu integráciu môžu pomôcť zlepšiť túto spoluprácu, čo vedie k lepšiemu výkonu v každodenných činnostiach a pri učení.

 

Ako prebieha tréning bilaterálnej integrácie?

Tréning bilaterálnej integrácie prebieha prostredníctvom série cvičení, ktoré sú navrhnuté tak, aby zlepšovali spoluprácu medzi ľavou a pravou stranou tela. Tieto cvičenia sú zamerané na koordináciu pohybov rúk, nôh a celého tela, pričom sa často vykonávajú rytmicky alebo v opakovaných vzoroch. Cieľom je stimulovať mozog a zlepšiť schopnosť oboch strán tela pracovať synchronizovane.

Tréning môže zahŕňať jednoduché aktivity, ako je napríklad prekríženie rúk a nôh, pohyby do rytmu alebo zložitejšie sekvencie pohybov, ktoré vyžadujú sústredenie a koordináciu. Cvičenia sa často začínajú jednoduchšími úlohami a postupne prechádzajú k zložitejším, čo umožňuje postupný rozvoj bilaterálnej koordinácie.

Tréningy sa môžu prispôsobiť potrebám jednotlivca, pričom ich môžu vykonávať deti aj dospelí. Cieľom je postupné zlepšovanie motorických schopností, ktoré majú pozitívny vplyv na každodenné aktivity, učenie a celkové fungovanie tela.

 

Ako dlho prebieha bilaterálnej integrácie?

Tréning bilaterálnej integrácie zvyčajne prebieha počas niekoľkých mesiacov, pričom optimálna dĺžka závisí od individuálnych potrieb a pokroku jednotlivca. Cvičenia sa vykonávajú pravidelne, často denne alebo niekoľkokrát týždenne, pričom každé cvičenie trvá približne 10 až 15 minút.

Odporúča sa, aby tréning prebiehal aspoň 12 týždňov, čo je dostatočný čas na to, aby sa dosiahli významné zlepšenia v koordinácii a motorických schopnostiach. V niektorých prípadoch môže byť potrebné pokračovať v cvičeniach dlhšie, najmä ak sú ciele náročnejšie alebo ak je pokrok pomalší. Dôležité je pravidelné cvičenie a postupné zvyšovanie náročnosti úloh, aby sa dosiahli najlepšie výsledky.

 

Pre koho je tréning bilaterálnej integrácie vhodný?

  1. Deti – Zvlášť užitočný pre deti s oneskoreným motorickým vývojom, problémami s koordináciou, ťažkosťami v škole alebo s učením. Pomáha im zlepšiť koordináciu, koncentráciu a celkový rozvoj.
  2. Dospelých – Môže byť prospešný pre dospelých, ktorí chcú zlepšiť motorické schopnosti, zvládnuť stres alebo sa lepšie sústrediť. Je vhodný aj pre tých, ktorí sa zotavujú po zranení alebo chcú zvýšiť svoje fyzické schopnosti.
  3. Seniorov – Pomáha udržiavať motorickú koordináciu a kognitívne schopnosti, čo je dôležité pre zachovanie nezávislosti a kvality života v starobe.
  4. Ľudí s neurologickými poruchami – Tréning môže byť užitočný pre osoby s poruchami ako sú dyspraxia, ADHD alebo autizmus, kde je potrebné zlepšiť koordináciu a integráciu pohybov.

Celkovo je tréning bilaterálnej integrácie vhodný pre všetkých, ktorí chcú zlepšiť svoje fyzické a kognitívne schopnosti prostredníctvom cielenej a pravidelnej praxe.

 

Pre aký typ problémov je tréning bilaterálnej integrácie vhodný?

  • Oneskorený motorický vývoj – Pomáha deťom, ktoré zaostávajú v motorických schopnostiach, ako je chôdza, beh alebo jemná motorika, napríklad písanie alebo manipulácia s malými predmetmi.
  • Koordinačné problémy – Vhodná pre osoby, ktoré majú problémy s koordináciou pohybov, ako napríklad dyspraxia, kde je narušená schopnosť vykonávať plánované pohyby.
  • Ťažkosti s učením a koncentráciou – Pomáha deťom a dospelým, ktorí majú problémy s učením, čítaním, písaním, alebo sa nedokážu dlhšie sústrediť na úlohy.
  • Poruchy pozornosti a hyperaktivita (ADHD) – Tréning môže pomôcť zlepšiť koncentráciu, pozornosť a kontrolu impulzov u detí a dospelých s ADHD.
  • Problémy s rečou a jazykovým vývojom – Podporuje rozvoj reči a jazyka u detí s oneskoreným vývojom reči alebo inými rečovými poruchami.
  • Kognitívne a senzorické poruchy – Pomáha zlepšiť integráciu zmyslových informácií a kognitívnych schopností, čo je prospešné pre osoby s poruchami autistického spektra alebo senzorickými integračnými poruchami.
  • Zotavovanie po úrazoch alebo mozgových príhodách – Podporuje obnovu motorických a kognitívnych funkcií u ľudí, ktorí sa zotavujú po úrazoch mozgu, mozgových príhodách alebo iných neurologických poškodeniach.

 

Pre koho tréning bilaterálnej integrácie nie je vhodný?

  • Osoby s akútnymi zdravotnými problémami – Ľudia, ktorí práve prechádzajú akútnymi zdravotnými ťažkosťami, ako sú vážne zranenia, infekcie alebo iné akútne stavy, by nemali začínať tréning bez konzultácie s lekárom.
  • Jedinci s určitými neurologickými poruchami – Pre osoby so závažnými neurologickými stavmi, ako sú napríklad ťažké formy epilepsie, môže byť tréning nevhodný, pokiaľ nie je prispôsobený a dohliadaný odborníkom.
  • Ľudia s mentálnymi poruchami – U osôb so závažnými mentálnymi poruchami môže byť potrebné prispôsobiť cvičenia alebo ich vykonávať pod odborným dohľadom, pretože môžu reagovať nepredvídateľne na určité typy stimulov.
  • Osoby, ktoré nemôžu vykonávať fyzickú aktivitu – Ak má niekto závažné obmedzenia, ktoré mu bránia v bezpečnom vykonávaní fyzických aktivít, môže byť tréning bilaterálnej integrácie nevhodný.

Čo je Senzorimotorická arteterapia?

V angličtine Sensorimotor Art Therapy alebo Senzorimotorická Arteterapia je terapeutický prístup Cornelie Elbrecht, austrálskej arteterapeutky, zameranej na liečenie traumy. Integruje poznatky z neurobiológie, senzorickej integrácie a bilaterálnej kresby. Poukazuje na spôsob liečenia, prostredníctvom ktorého môže klient vyjadriť svoje vnútorné prežívanie neverbálne. Podstatou nie je interpretovať náročnú situáciu. Dôležitým je spoločne s terapeutom stabilizovať klientov prežívaný stres v bezpečnom prostredí.

 

Ako funguje Senzorimotorická arteterapia?

V Senzorimotorickej arteterapii na rozdiel od iných striktne verbálnych arteterapeutických prístupov je v popredí neverbálna zložka, pocity a zmysly. Hovoríme o na telo orientovanej arteterapii založenej na bilaterálnej kresbe, technike, kde obe ruky na plátne vytvárajú rytmický pohyb. Cez pohyb rúk sa zapája pohyb celého tela. Skrz spojenie sa s našim telom dokážeme aktivovať implicitnú, nevedomú, pamäť a nájsť spomienky zapísané v ňom. Následne prežívané napätie uvoľniť.

Klient je pred takouto formou terapie zrelaxovaný a na papier premieta opakovane rytmus aký v daný moment v tele cíti a aký potrebuje. Každá z línií vedenej kresby symbolizuje iný rytmický pohyb na základe klientovho aktuálneho prežívania.

 

Pre aký typ problémov je Senzorimototorická arteterapia vhodná?

Aby sme mohli lepšie svojmu prežívaniu porozumieť, môžeme si ho predstaviť ako pulzujúci rytmus. Ak sa tento rytmus zastaví, prežívame akúsi nespracovanú, ťaživú situáciu, ktorá ovplyvňuje nielen naše prežívanie ale i naše telo. Naša nervová sústava v stave ohrozenia zažíva preťaženie a hlási nám veľký červený oznam “Nemôžem” napríklad aj v bežnej situácii, keď sa potrebujeme obliecť pred odchodom z domu. Náš pomyselný rytmus je zastavený, naše prežívanie sa sústredí iba na to aby dokázalo prežiť. Zamrzne, bude bojovať alebo utečie z danej situácie.

 

Pre koho je Senzorimototorická arteterapia vhodná?

Arteterapia je všeobecne vhodným nástrojom pre detského i dospelého klienta v prípadoch vývinových, telesných, duševných i sociálnych ťažkostí. Cieľom je uvoľnenie, sebaprežívanie, vnímanie seba samého, poznanie vlastných možností a hraníc, zorganizovanie vnútorného prežívania a to prostredníctvom slobodného experimentovania v arteterapeutickom procese.

Senzorimotorická arteterapia je vhodná nielen pre klientov, ktorí sa dokážu zregulovať pri samotnom procese ale mnoho klientov prichádza „zaseknutých“ pretože pociťujú akési uviaznutie. Vedená kresba klienta vedie obnoviť zastavený rytmus, pomáha uvoľniť vnútorné napätie a blokády a podporuje sebareguláciu klientovho nervového systému.

 

Pre koho nie je Senzorimototorická arteterapia vhodná?

Senorimoorická arteterapia pracuje s klientom so zreteľom na jeho individuálne potreby. Reflektuje jeho zmeny prežívania, ktoré klient verbalizuje, ale aj tie ktoré si terapeut všíma na neverbálnej úrovni komunikácie. Ak je to potrebné, je klient vedený v procese kresby terapeutom, ktorý facilituje a reguluje priebeh terapie. Podstatou nie je vytvoriť umelecké dielo a opísať ho, ale pretaviť prežívané na papier a zapojiť svoje zmysly a pocity. Preto neboli zaznamenané kontraindikácie vo využití danej formy arteterapie.

Forbrain slúchadlá sú inovatívnym nástrojom navrhnutým na zlepšenie komunikačných schopností, koncentrácie a pamäti. Využívajú technológiu kostného vedenia zvuku, ktorá stimuluje nervový systém a posilňuje sluchovo-hlasovú spätnú väzbu. Tento proces pomáha užívateľom lepšie vnímať svoj vlastný hlas, čo vedie k zlepšeniu výslovnosti, rytmu reči a celkovej jasnosti komunikácie. Forbrain je vhodný pre ľudí všetkých vekových kategórií, vrátane detí, študentov, profesionálov či seniorov, a môže byť účinným pomocníkom pri učení, tréningu reči alebo zvyšovaní kognitívnych schopností. Je ľahko použiteľný a môže byť integrovaný do každodenných aktivít pre dosiahnutie optimálnych výsledkov.

 

Ako prebieha tréning s Forbrain slúchadlami?

Tréning s Forbrain slúchadlami je jednoduchý a efektívny. Užívatelia si nasadia slúchadlá, ktoré sú umiestnené na spánkoch, nie na ušiach, aby využívali technológiu kostného vedenia zvuku. Tréning prebieha tak, že užívateľ nahlas číta, rozpráva alebo spieva, pričom Forbrain zosilňuje a upravuje jeho vlastný hlas, ktorý sa prenáša priamo do vnútra lebky. Tento proces stimuluje sluchovo-hlasovú spätnú väzbu, zlepšuje vnímanie vlastného hlasu a postupne zvyšuje kvalitu reči a koncentrácie.

 

Ako dlho prebieha tréning s Forbrain slúchadlami?

Tréning s Forbrain slúchadlami je jednoduchý a efektívny. Užívatelia si nasadia slúchadlá, ktoré sú umiestnené na spánkoch, nie na ušiach, aby využívali technológiu kostného vedenia zvuku. Tréning prebieha tak, že užívateľ nahlas číta, rozpráva alebo spieva, pričom Forbrain zosilňuje a upravuje jeho vlastný hlas, ktorý sa prenáša priamo do vnútra lebky. Tento proces stimuluje sluchovo-hlasovú spätnú väzbu, zlepšuje vnímanie vlastného hlasu a postupne zvyšuje kvalitu reči a koncentrácie.

 

Pre koho sú Forbrain slúchadlá vhodné?

Forbrain slúchadlá sú vhodné pre široké spektrum užívateľov, vrátane:

  1. Detí – Pomáhajú zlepšovať rečové schopnosti, výslovnosť a koncentráciu. Sú užitočné pri výučbe a vývoji jazykových zručností.
  2. Študentov – Podporujú lepšiu koncentráciu, pamäť a schopnosť efektívne sa učiť, čo môže viesť k zlepšeniu školských výsledkov.
  3. Dospelých – Sú vhodné pre ľudí, ktorí chcú zlepšiť svoje komunikačné schopnosti, verejný prejav alebo sa lepšie sústrediť na prácu.
  4. Profesionálov – Umožňujú lepšie zvládanie stresu, zvýšenie sebavedomia pri prezentáciách a efektívnejšiu komunikáciu v pracovnom prostredí.
  5. Seniorov – Pomáhajú udržiavať kognitívne schopnosti, zlepšujú pamäť a podporujú jasnosť myslenia.

 

Pre koho Forbrain slúchadlá nie sú vhodné ?

Forbrain slúchadlá nie sú vhodné pre niektoré skupiny ľudí, a to najmä:

  1. Ľudí s vážnymi sluchovými poruchami alebo stratou sluchu – Keďže slúchadlá využívajú technológiu kostného vedenia zvuku, ľudia so závažnými sluchovými problémami nemusia dosiahnuť očakávané výsledky.
  2. Osoby so závažnými neurologickými poruchami – U ľudí s neurologickými stavmi, ako sú epilepsia alebo iné poruchy centrálneho nervového systému, by používanie slúchadiel mohlo byť nevhodné a malo by byť konzultované s odborníkom.
  3. Tí, ktorí majú implantáty alebo iné elektronické zariadenia – Ak osoba používa elektronické implantáty, ako napríklad kardiostimulátor, slúchadlá môžu interferovať s fungovaním týchto zariadení.
  4. Ľudia s určitými psychiatrickými diagnózami – U osôb s niektorými psychiatrickými poruchami môže byť používanie slúchadiel nevhodné a mali by sa najprv poradiť so svojím lekárom.

 

Neverbálne deti

– v prípade že diéta nerozoráva, zastupuje ho rodič alebo logopéd. Dieťa ma nasadené slúchadlá s mikrofónom nasmerovaným ku rodičovi, ktorý hovorí jednoduché slová alebo napodobňuje zvuky

Verbálne deti v predškolskom veku

– pri verbálnych deťoch v predškolskom veku používame slúchadlá pri logopedických a akademických aktivitách. Ide napríklad o čítanie knižky či krátkych básničiek. Je ich možné použiť aj pri voľnej hre, v ktorej rozvíjame hru tak, aby dieťa bolo nútené verbalizovať

Verbálne deti v školskom veku

– dieťa do mikrofónu číta knižku alebo iné učivo. Dbáme na dodržiavanie správneho sedenia. Hlava aj chrbát sú vystreté. Kniha je v stojane alebo inak zvislo opretá

Zajakavé deti

– dávame pozor na to aby sa dieťa nezajakávalo do mikrofónu, teda vyberáme slová, ktorých výslovnosť je stabilizovaná. Pri rozprávaní volíme pomalšie tempo.

Seniori

– seniori môžu pracovať s Forbrain slúchadlami len pri strate sluchu menej ako 70%, pričom zvýšime hlasitosť na maximum. Pracujeme bez načúvacieho aparátu

Soundsory je pokročilý multisenzorický terapeutický program navrhnutý na zlepšenie motorických, kognitívnych a senzorických funkcií. Program je určený pre jedincov s vývinovými poruchami, ako sú ADHD, autizmus, či poruchy učenia, a pre tých s narušenou rovnováhou alebo koordináciou. Program kombinuje špeciálne navrhnutú hudbu, ktorá podporuje neuroplasticitu mozgu, s pohybovými cvičeniami zameranými na zlepšenie motorických schopností. Hudba je modulovaná tak, aby ovplyvňovala vestibulárny systém, ktorý je zodpovedný za rovnováhu a koordináciu. de o mix  hravých aj pochodových piesní, vybraných klasík od Bacha, Haydna a Straussa, ale tiež trocha latina, gospelu a jazzu s výraznými zmenami tempa. Táto špecifická stimulácia pomáha zlepšiť motorické a kognitívne schopnosti u užívateľov. Počúvanie prebieha cez slúchadlá vybavené technológiou na spracovanie zvuku a vibračnú stimuláciu.

 

Ako a ako dlho prebieha Soundsory program?

Soundsory program z princípu prebieha ako 20-dňová terapia, kde užívateľ denne vykonáva 30-minútové sedenia. Nasleduje 3 týždňová pauza. Tieto sedenia zahŕňajú počúvanie špeciálne upravenej hudby cez slúchadlá, ktorá je navrhnutá tak, aby stimulovala mozog a zlepšila neuroplasticitu. Súčasťou programu sú aj jednoduché pohybové cvičenia zamerané na zlepšenie rovnováhy, koordinácie a celkových motorických schopností.

 

 Pre koho je Soundsory program vhodný ?

  • Je vhodný pre deti od 3 rokov

 

Pre aký typ problémov je Soundsory program vhodný ?

  • Deti s poruchami pozornosti a hyperaktivitou (ADHD):
  • Zlepšuje koncentráciu
  • Pomáha regulovať správanie

 

  • Deti s poruchami autistického spektra:
  • Podporuje rozvoj komunikácie
  • Zlepšuje sociálne zručnosti
  • Pomáha pri senzorickej integrácii

 

  • Deti s poruchami učenia:
  • Zlepšuje čitateľské a písacie zručnosti

 

  • Deti s oneskoreným motorickým vývojom:
  • Podporuje motorickú koordináciu
  • Pomáha pri rozvoji motorických schopností

 

  • Dospelí s problémami v oblasti kognitívnych funkcií:
  • Zlepšuje pamäť
  • Zvyšuje pozornosť
  • Zrýchľuje spracovanie informácií

 

Pre koho Soundsory program nie je vhodný?

  • Osoby s ťažkými sluchovými poruchami alebo hluchotou: Terapia využíva hudobné stimuly, ktoré sú základom jej prínosov.
  • Jedinci so závažnými neurologickými alebo psychiatrickými ochoreniami: Napríklad, osoby s ťažkými formami schizofrénie alebo inými vážnymi psychickými problémami.
  • Osoby s ťažkými fyzickými obmedzeniami, ktoré znemožňujú ich účasť v terapeutickom procese: Napríklad, osoby so závažnými motorickými alebo pohybovými poruchami, ktoré by bránili aktívnemu zapojeniu do terapie.
  • Deti mladšie ako 3 roky: Terapia je zvyčajne prispôsobená starším deťom a dospelým, kde je lepšie vidieť výsledky.
  • Osoby, ktoré majú kontraindikácie na zvukové stimuly: osoby s ťažkými migrénami alebo epilepsiou, kde zvukové podnety môžu spôsobiť nežiaduce účinky.

 

Filiálna terapia alebo tréning rodičovských zručností je terapeutická metóda zameraná na liečenie a budovanie bezpečného vzťahu rodiča a dieťaťa. Filiálna terapia pomáha posilňovať vzťah medzi rodičom a dieťaťom použitím hrových aktivít. Terapeut/psychológ učí rodičov „terapeutické základy“ (reflektívne počúvanie, zadávanie hraníc, zvládanie hnevu a problémových prejavov správania, dávanie možností, oceňovanie dieťaťa, budovanie sebavedomia dieťaťa, reflektovanie pocitov dieťaťa a pod.), ktoré rodič používa počas hrovej aktivity s dieťaťom doma v jeho prirodzenom prostredí. Pomocou týchto zručností pomáha rodič dieťaťu využívať hru ako metódu pre podporu zdravého vývinu, rozvoja a rastu dieťaťa..

 

Ako prebieha filiálna terapia?

Po prvom kontakte prostredníctvom telefonátu alebo e-mailu si spoločne s rodičmi dohodneme termín vstupnej konzultácie bez prítomnosti dieťaťa, ktorému chceme pomôcť. Táto konzultácia slúži na vzájomné zoznámenie sa a zozbieranie anamnestických údajov. Na záver tejto konzultácie si spoločne dohodneme diagnostické stretnutie s dieťaťom. Toto diagnostické stretnutie trvá 45 minút. Následne sa stretneme na postdiagnostickej konzultácii s rodičmi dieťaťa opäť bez prítomnosti dieťaťa, na ktorej si spoločne dohodneme štruktúru, podmienky, podrobnosti našej spolupráce a zodpovieme si čokoľvek, čo Vás bude zaujímať.

 

Pre koho je filiálna terapia vhodná?

Filiálna terapia je vhodná pre rodičov, ktorí chcú lepšie porozumieť svojmu dieťaťu. Filiálna terapia pomáha rodičom v týchto oblastiach:

  • osvojenie efektívnych rodičovských zručností
  • zlepšenie rodičovského výchovného pôsobenia
  • zlepšenie spolupráce rodičov so svojimi deťmi
  • zvýšenie citlivosť rodičov k svojim deťom
  • zníženie rodičovský stres
  • zvýšenie sebavedomia a kompetencie rodiča
  • zlepšenie porozumeniu prejavom, emóciám, motívom a potrebám dieťaťa, ale aj tým svojim,
  • stanovovanie jasných, pre dieťa zrozumiteľných, pevných a zároveň láskavých hraníc.

 

Pre aký typ problémov je filiálna terapia vhodná?

Filiálna terapia je vhodná pre rodičov, ktorí chcú pomôcť svojim deťom s nasledovnými problémovými oblasťami:

  • úzkostlivosť, nesmelosť, nerozhodnosť
  • problémové prejavy správania (agresivita, nerešpektovanie autorít, problémy s dodržiavaním hraníc, …)
  • narušený vzťah so súrodencami, s rovesníkmi
  • nízke sebavedomie
  • ťažké rozhodovanie sa a preberanie zodpovednosti
  • zmeny v rodine, náročné životné situácie
  • narodenie nového súrodenca
  • sťahovanie
  • nástup do MŠ/ZŠ
  • narušený vzťah s rodičom

Psychologické poradenstvo je forma pomoci, pri ktorej psychológovia poskytujú odbornú podporu a rady jednotlivcom, párom, rodinám alebo skupinám, aby im pomohli riešiť rôzne osobné, emocionálne alebo psychologické problémy. Cieľom psychologického poradenstva je pomôcť ľuďom zlepšiť ich duševné zdravie, lepšie pochopiť svoje myšlienky a pocity, zvládať stres, riešiť konflikty, zlepšiť medziľudské vzťahy a dosiahnuť osobný rast a rozvoj.

Poradenstvo môže prebiehať formou individuálnych sedení, skupinových stretnutí alebo cez rôzne metódy, ako je napríklad kognitívno-behaviorálna terapia, psychodynamická terapia, či rodinné poradenstvo. Každý prístup je prispôsobený potrebám klienta a jeho konkrétnym problémom.

 

Ako prebieha proces psychologického poradenstva?

Psychologické poradenstvo funguje ako proces, pri ktorom psychológ alebo poradca spolupracuje s klientom na riešení jeho problémov, zlepšení duševného zdravia a podpore osobného rastu. Tento proces zahŕňa niekoľko kľúčových krokov:

  1. Úvodné stretnutie a hodnotenie: Prvé stretnutie je zvyčajne zamerané na oboznámenie sa s klientom, jeho problémami a cieľmi. Psychológ sa pýta na rôzne aspekty klientovho života, ako sú rodinné vzťahy, práca, vzdelanie, zdravie a predchádzajúce skúsenosti s psychologickou podporou. Cieľom je získať komplexný obraz o klientovej situácii.
  2. Stanovenie cieľov: Na základe úvodného hodnotenia si psychológ spolu s klientom stanoví konkrétne ciele, na ktoré sa budú počas poradenstva zameriavať. Tieto ciele môžu zahŕňať zvládanie úzkosti, zlepšenie sebavedomia, riešenie konfliktov vo vzťahoch alebo zvládanie stresu.
  3. Intervencie a techniky: Psychológ používa rôzne terapeutické techniky a intervencie na pomoc klientovi dosiahnuť jeho ciele. Tieto techniky sa líšia v závislosti od použitého prístupu (napr. kognitívno-behaviorálna terapia, humanistická terapia, psychodynamická terapia) a potrebám klienta. Môžu zahŕňať diskusie, cvičenia na zmenu myšlienkových vzorcov, relaxačné techniky alebo nácvik komunikačných zručností.
  4. Podpora a povzbudenie: Počas poradenstva psychológ poskytuje klientovi podporu a povzbudenie, aby mu pomohol prekonávať prekážky a dosahovať stanovené ciele. Tento vzťah je založený na dôvere, rešpekte a empatii, čo umožňuje klientovi otvorene hovoriť o svojich pocitoch a skúsenostiach.
  5. Priebežné hodnotenie pokroku: Počas celého procesu psychológ pravidelne hodnotí pokrok klienta v dosahovaní jeho cieľov. Toto hodnotenie umožňuje prispôsobiť prístup a techniky podľa potreby a zabezpečiť, aby bol proces poradenstva čo najefektívnejší.
  6. Ukončenie poradenstva: Keď sa dosiahnu stanovené ciele alebo keď klient a psychológ usúdia, že je vhodný čas na ukončenie poradenstva, proces sa ukončí. V záverečných sedeniach sa často preberajú stratégie na udržanie dosiahnutých zmien a rozvoj ďalších zručností, ktoré klientovi pomôžu v budúcnosti.

Celý proces psychologického poradenstva je flexibilný a prispôsobuje sa individuálnym potrebám klienta. Cieľom je poskytnúť mu nástroje a zručnosti na lepšie zvládanie svojho života a dosiahnutie dlhodobého duševného zdravia.

 

Pre aký typ problémov je psychologické poradenstvo vhodné?

Psychologické poradenstvo je vhodné pre širokú škálu problémov a situácií, ktoré môžu ovplyvniť duševné zdravie a celkovú pohodu jednotlivca. Medzi najčastejšie problémy, pre ktoré ľudia vyhľadávajú psychologické poradenstvo, patria:

Emocionálne problémy:

  • Úzkosť a stres
  • Depresia a zmeny nálady
  • Smútok a strata, napríklad po smrti blízkeho človeka
  • Pocity hnevu, frustrácie alebo bezmocnosti

Medziľudské vzťahy:

  • Problémy vo vzťahoch, ako sú konflikty, nedostatok komunikácie alebo neporozumenie
  • Rodičovské problémy a výchovné otázky
  • Rodinné konflikty alebo problémy v manželstve
  • Problémy so spolupracovníkmi alebo v iných sociálnych situáciách

Sebahodnotenie a sebavedomie:

  • Nízke sebavedomie alebo sebadôvera
  • Pocity menejcennosti alebo nadmerného sebakritizmu
  • Ťažkosti so sebaakceptáciou a sebaúctou

Životné zmeny a prechody:

  • Adaptácia na významné životné zmeny, ako sú rozvod, strata zamestnania, sťahovanie alebo odchod do dôchodku
  • Zvládanie následkov traumy alebo zneužívania
  • Krízové situácie alebo náročné rozhodnutia v živote

Duševné poruchy:

  • Poruchy nálady (napr. depresia, bipolárna porucha)
  • Úzkostné poruchy (napr. generalizovaná úzkostná porucha, panická porucha)
  • Poruchy príjmu potravy (napr. anorexia, bulímia)
  • Posttraumatická stresová porucha (PTSD)
  • Poruchy osobnosti alebo iné komplexné psychologické stavy

Závislosti a návyky:

  • Závislosť na alkohole, drogách alebo hazardných hrách
  • Kontrola impulzívneho správania
  • Pomoc pri odvykaní a prevencia relapsu

Pracovné problémy a profesionálny rozvoj:

  • Pracovný stres a vyhorenie
  • Kariérne poradenstvo a rozhodovanie
  • Zlepšovanie pracovných zručností a manažérskych schopností

Psychologické poradenstvo je teda vhodné pre akúkoľvek situáciu, kde človek potrebuje pomoc pri zvládaní emocionálnych alebo psychologických problémov, zlepšovaní svojho duševného zdravia alebo riešení konkrétnych výziev v živote.

 

Pre koho je psychologické poradenstvo vhodné?

Psychologické poradenstvo je vhodné pre každého, kto sa cíti preťažený, potrebuje podporu alebo hľadá riešenia na zlepšenie svojho duševného zdravia a pohody. Konkrétne je poradenstvo užitočné pre:

  1. Jednotlivcov: Ľudia, ktorí prežívajú rôzne osobné problémy, ako sú úzkosť, depresia, stres, pocity smútku alebo problémy so sebaúctou, môžu získať podporu a porozumenie, ktoré im pomôžu zvládať ich situáciu efektívnejšie.
  2. Páry: Páry môžu vyhľadávať poradenstvo na zlepšenie komunikácie, riešenie konfliktov, obnovenie dôvery alebo zlepšenie intimity vo vzťahu. Párové poradenstvo pomáha riešiť aj problémy spojené s neverou, rozdielnymi hodnotami alebo rodičovskými otázkami.
  3. Rodiny: Rodinné poradenstvo je určené pre rodiny, ktoré zažívajú problémy v komunikácii, konflikty medzi členmi rodiny, ťažkosti s výchovou detí, alebo sa vyrovnávajú s vážnymi životnými udalosťami, ako sú rozvod, strata blízkeho alebo závažné ochorenie.
  4. Deti a dospievajúci: Mladí ľudia môžu potrebovať podporu pri riešení problémov, ako sú školské ťažkosti, problémy so sebaúctou, sociálna izolácia, šikanovanie alebo problémy v rodine. Poradenstvo pre deti a dospievajúcich môže tiež pomôcť pri riešení problémov s poruchami správania, úzkosťou alebo depresívnymi symptómami.
  5. Ľudia s duševnými poruchami: Jedinci s diagnostikovanými duševnými poruchami, ako sú depresia, úzkostné poruchy, bipolárna porucha, poruchy príjmu potravy alebo schizofrénia, môžu získať odbornú pomoc pri zvládaní svojho stavu a zlepšení kvality života.
  6. Osoby zažívajúce traumu alebo krízu: Ľudia, ktorí prežili traumatické udalosti, ako sú nehody, zneužívanie, strata blízkeho alebo iné stresujúce zážitky, môžu vyhľadať poradenstvo na spracovanie svojich skúseností a nájdenie spôsobov, ako sa vyrovnať s následkami traumy.
  7. Ľudia zažívajúci závislosti: Tí, ktorí sa snažia prekonať závislosti na alkohole, drogách, hazardných hrách alebo iných látkach či správaniach, môžu využiť poradenstvo ako súčasť svojej liečby a procesu zotavenia.
  8. Profesionalisti a manažéri: Psychologické poradenstvo môže byť prospešné aj pre ľudí, ktorí sa stretávajú s pracovným stresom, vyhorením, konfliktmi na pracovisku alebo majú záujem o profesionálny rozvoj a zlepšenie svojich manažérskych zručností.

V podstate je psychologické poradenstvo vhodné pre každého, kto potrebuje podporu, odborné vedenie alebo pomoc pri riešení problémov, ktoré negatívne ovplyvňujú ich život.

 

Pre koho nie je psychologické poradenstvo vhodné?

Psychologické poradenstvo nie je vhodné pre každého a v niektorých prípadoch môže byť potrebná iná forma pomoci alebo intervencie. Medzi situácie a osoby, pre ktoré psychologické poradenstvo nemusí byť vhodné, patria:

  1. Akútne psychiatrické stavy: Ľudia, ktorí trpia akútnymi psychickými stavmi, ako sú psychózy, vážne manické epizódy, alebo majú intenzívne samovražedné sklony, môžu potrebovať okamžitú lekársku starostlivosť a hospitalizáciu namiesto tradičného psychologického poradenstva.
  2. Závislosti bez záujmu o liečbu: Jedinci so závislosťami na látkach (alkohol, drogy) alebo hazardných hrách, ktorí nemajú záujem o liečbu alebo nie sú ochotní zmeniť svoje správanie, môžu mať obmedzený úžitok z psychologického poradenstva. V takýchto prípadoch môže byť efektívnejší program na liečbu závislostí, ktorý kombinuje medicínsku a psychologickú starostlivosť.
  3. Právne alebo súdne prípady bez ochoty spolupracovať: Ľudia, ktorí sú nútení navštevovať poradenstvo súdom alebo inými inštitúciami, ale sami nemajú záujem o zmenu alebo spoluprácu, nemusia z psychologického poradenstva výrazne profitovať. Efektivita poradenstva závisí do veľkej miery od ochoty a motivácie klienta aktívne pracovať na svojich problémoch.
  4. Neschopnosť otvorene komunikovať: Ľudia, ktorí nie sú schopní alebo ochotní otvorene komunikovať o svojich pocitoch, myšlienkach alebo problémoch, môžu mať z psychologického poradenstva obmedzený úžitok. Efektívne poradenstvo vyžaduje úprimnú komunikáciu medzi klientom a poradcom.
  5. Ťažkosti s kognitívnymi funkciami: Osoby s vážnymi kognitívnymi poruchami, ako sú demencia alebo ťažké intelektuálne postihnutie, môžu potrebovať špecializované intervencie, ktoré sú prispôsobené ich špecifickým potrebám. Tradičné psychologické poradenstvo nemusí byť pre nich efektívne.
  6. Krízové situácie vyžadujúce okamžitý zásah: V prípade krízových situácií, ako sú napríklad akútne stavy ohrozenia života (samovražedné sklony, násilné správanie), je potrebná okamžitá intervencia alebo krízová pomoc, nie tradičné psychologické poradenstvo. Krízové linky alebo núdzové služby sú v takýchto prípadoch vhodnejšie.
  7. Nezáujem alebo nedostatočná motivácia na zmenu: Ľudia, ktorí nemajú záujem o osobný rast alebo riešenie svojich problémov, alebo ktorí sú skeptickí voči účinnosti poradenstva, môžu z tejto formy pomoci málo profitovať. Úspešné poradenstvo vyžaduje aspoň základnú ochotu klienta angažovať sa a pracovať na sebe.

 

V týchto prípadoch môže byť vhodnejšia iná forma intervencie alebo liečby, ktorá je lepšie prispôsobená špecifickým potrebám a okolnostiam jednotlivca.